Så skapar du statistikfluff med Facebook-kommentarer – och varför vi måste kalla det ”interaktioner”

av Emanuel Karlsten den oktober 10, 2013

i Medier och internet

Facebookdelningar. Så brukar kalla den siffra som står under en tidningsartikel. Så brukar vi också skriva när vi skryter om att något blivit viralt. ”Delat 100 000 gånger” och så vidare. Detta trots att vi har varit många som tidigare skrivit texter om att siffrorna inte alls är delningar, utan interaktioner.

Debatten fick ytterligare ett case när en Timbroskribent dömde ut Aftonbladet ledares skryttext om att de är mest delade i Sverige. En genomgång visade ”delningar” och att Aftonbladet ledare delas mest i Sverige. Det är jag ganska övertygad om att de gör, av flera skäl. Men det finns anledning att påpeka några saker.

Aftonbladet har på sina artiklar valt att använda Facebook för kommentarer. Ska man kommentera en artikel får man logga in på sitt Facebook-konto och posta en kommentar. Denna kommentar behöver inte synas på någon annan plats än under Aftonbladet-artikeln, men det är ändå Facebook som står för inloggningen och hanteringen.

Men vad som inte är lika uppenbart är att varje gång någon kommenterar så ökar siffran som vi brukar kalla ”Facebookdelningar”. Inte bara det. Varje gång någon gillar en facebook-kommentar som postats på Aftonbladet.se ökar siffran.

Vi  var några stycken som var tveksamma till det här, som jag skrev i en länkkommentar tidigare idag. Det verkade helt enkelt osannolikt att Facebook skulle ha skapat ett system som så lätt kunde manipuleras av att låta Facebook själva ta hand om artikel-kommentarerna.

Så med @hampusbrynolf’s hjälp gjorde vi ett test: en bloggpost med facebook-kommentarer påslagna. Varje gång vi skrev en kommentar där ökade antalet ”facebooklikes”, som Facebook valt att kalla det. Varje gång vi gillade varandras kommentarer ökade det också.
Vi testade vidare att dela länken till bloggposten i en sluten Facebook-grupp. Siffran ökade. Däremot ökade den inte när vi testade att kommentera länken i den slutna gruppen. Inte ens när länken postades som en egen ”trådstart” i den slutna gruppen.
Sista testet var att posta länken som en Facebook-status på min privata profil och sedan kommentera på den. Siffran ökade inte bara efter att jag postat, utan också för varje kommentar som skrevs på min Facebookstatus och varje gång någon ”gillade” min Facebookstatus. Siffran ökade inte varje gång någon gillade kommentarer som skrivits på Facebookstatusen.

Under hela testet använde vi Facebook graph. Där såg man tydligt hur Facebook räknade interaktioner. Varje gång någon delade länken i en status eller en kommentar blev det en ”share”. Varje gång någon kommenterade, antingen i bloggposten eller under Facebookstatus som länkat bloggposten, blev det en ”comment count”. Här fanns också ytterligare ett fält där Facebook faktiskt särskiljde på kommentarer som postats under själva bloggposten i den så kallade ”comment box”, men de sorterades ändå inte ut när totalen räknades samman.
Till sist räknades också alla ”likes”, det vill säga de gånger någon klickat ”gilla” på antingen en kommentar i bloggposten, eller en facebookstatus som innehåller en länk till bloggposten.

Är det förvirrat? Det är hela poängen. Det är extremt krångligt.

Och är du fortfarande förvirrad, läs @hampusbrynolf’s försök att reda ut det.

 

Det viktigaste att förstå dock är att facebooksiffran aldrig visar antalet delningar. Skulle man bryta ner siffrorna är alltid antalet delningar den lägsta siffran. Varför det i framtiden blir viktigt att kalla det ”interaktioner” istället.

I det sammanhanget blir faktiskt Aftonbladet ledares mätning grovt missvisande.

Tittar vi bara på den mest delade artikeln på Aftonbladet ledare under mätperioden har den över 6 000 ”likes” – det vill säga interaktioner. I denna siffra räknas alltså de 385 kommentarer som postats under Aftonbladet i Facebooks kommentarbox.

screenshot 2013-10-10 kl. 17.59.01

Men i antalet ”interaktioner” räknas också de ”gilla” som klickats på kommentarerna. Den första kommentaren har alltså fått 87 ”gilla”. Den andra i  bild här ovanför har fått 54 ”gilla”. Detta innebär att bara dessa två kommentarer har piskat upp totalt 143 av vad Facebook kallar ”likes”, vad vi har kommit kalla ”delningar”, men vad som egentligen bara är ”interaktioner”.

Går vi sedan vidare och räknar ihop de 16 kommentarer som syns (utan att man behöver klicka sig vidare) under krönikan blir totalen 747.

Alltså: de 16 första kommentarerna på Aftonbladets krönika jag räknar står för drygt 12 procent av de totala delningarna.

Totalt har artikeln:  4715 likes,  516 shares och 1066 kommentarer. Total: 6297. Men sannolikt kommer alltså majoriteten av interaktionerna från just att Aftonbladet har påkopplade kommentarer.

Så: är detta fel? Man kan ju tycka att det är smart av Aftonbladet att passa på att utnyttja systemet för att bumpa upp antalet Facebookinteraktioner. Och det är det kanske när man ska göra sådana här jämförelser.

Men det säger väldigt lite om hur många som faktiskt engagerats av Aftonbladets ledare.

Allt detta åt sidan: Aftonbladet skulle leda även om vi bara mätte delningar, tror jag. Vilket Aftonbladets genomgång med svenskan hintar om. 
Kanske är det ett mer rättvist sätt att mäta genomslag.

Läs också Kullin som gjort en större genomgång och sammanställning om det här.

Previous post:

Next post: