Annonser
≡ Menu

Efter granskningen: DN och SVT korrigerar artiklar med Johan Giesecke

Flera medier agerar nu efter uppgifterna om att tidigare statsepidemiolog Johan Giesecke arbetar för Folkhälsomyndigheten. SVT har lagt in ett förtydligande i alla artiklar Giesecke medverkat i och Dagens nyheter ska också uppdatera äldre artiklar.
– Vi anser att det är viktigt för vår publik att redovisa i vilken egenskap en expert uttalar sig, säger Charlotta Friborg programchef för SVT nyheters riksredaktion.

Johan Giesecke har varit ett av ansiktena utåt för Sveriges strategi under coronapandemin. Men det som inte alltid framgått är att han också varit betald av Folkhälsomyndigheten. I konsultkontraktet framgår att hans uppdrag ska vara koncentrerat till att ”stötta enheten för analys i deras arbete”. Trots det fakturerade Giesecke Folkhälsomyndigheten för sina framträdanden i tv. Utöver framträdanden i SVT Aktuellt och TV4 har Giesecke berättat att han fakturerat för en rad andra framträdanden.
”Ja, där finns några intervjuer med SR och några med dagspress, men jag måste erkänna att jag inte minns alla. De längre – lite mer personliga intervjuerna (Expressen, Di, Aftonbladet, Länstidningen) – har jag förstås inte fakturerat.”, meddelade Giesecke i en skriftlig kommentar under gårdagen. Fakturan kommer inte att betalas av Folkhälsomyndigheten.

Uppgiften kommer som en nyhet för flera av landets största redaktioner. Ekots chef Klas Wolf-Watz, berättade under en av Sveriges radios sändningar att Ekot kommer vara tydligare framöver. Han säger i sändningen att kontraktet var en nyhet för redaktionen.
– Jag tror inte vi har känt till det.

SVT går ännu längre. De har lagt in en uppdatering i samtliga artiklar där Johan Giesecke medverkat.

– Vi anser att det är viktigt för vår publik att redovisa i vilken egenskap en expert uttalar sig. Vi har därför lagt till en uppdatering till våra tidigare webbpubliceringar, säger Charlotta Friborg, ansvarig utgivare för SVT nyheter.

Även Dagens nyheter agerar.

– Vi nämner hans roll som konsult i våra senaste artiklar, men har vi gamla artiklar där det inte nämns så ska vi lägga till den uppgiften, för transparensens skull. Det är på G, säger Caspar Opitz, redaktionschef på Dagens nyheter.

Flera andra redaktioner uppger att de nu för samtal om hur de ska agera. En av dem är Aftonbladet, som inte kommer gå bakåt i tiden och justera.

– Det finns nog skäl, inte minst efter ditt avslöjande om fakturorna, att i rapporteringen framöver vara extra tydliga med att han har uppdrag för FHM, det har kanske gjorts för sällan tidigare. Men vi kommer inte att gå tillbaka och ändra i äldre artiklar, säger biträdande redaktör Eric Rosén.

Uppdaterat: Göteborgsposten har korrigerat i gamla artiklar, men TT varken kan eller vill ändra.
– Det är en åtgärd man ska vara väldigt restriktiv med, om man ens ska göra det. Däremot kommer vi förstås att beskriva hans roll tydligare framåt, säger Per Anders Broberg, tf chefredaktör TT.

Den här artikeln är gratis och tillgänglig med hjälp av personer som varje månad bidrar ekonomiskt för att journalistik ska vara öppen. 
Du kan också bidra, genom tjänsten Patreon.
Artikeln är skriven under licensen CC-BY, fri att dela och återpublicera om du hänvisar tillbaka hit.

Annonser
Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.