Nu är det klart – imorgon, torsdag den 26 september kl 10, överlägger riksdagens justitieutskott om Sveriges hållning angående övervakningsförslaget Chat control.
Ännu har inga av de riksdagspartier som gick till EU-val på sin kritik mot förslaget, berättat varför de nu plötsligt är positiva.
Mötet flyttades fram. Från att varit på agendan den 3 oktober, är det nu offentligt att det är imorgon torsdag som Sverige klubbar sin hållning i frågan om Chat control.
I handlingar som skickade ut igår, tisdag, görs en summering av det nya kompromissförslaget. Där förklarar regeringen att ”förordningen inte ska förbjuda, försvaga eller kringgå helsträckskryptering”, men ändå ska man spåra i krypteringen.
Hur då? Jo:
”Spårning/…/på krypterade tjänster föreslås vara möjligt genom så kallad uppladdningsmoderering som innebär att spårning kan ske innan information krypteras och skickas”.
Det här är viktigt att framhålla: Kryptering är inte kryptering, om det kan läsas av någon annan än den som skickar och tar emot. Det här kreativa sättet som först Belgien och nu Ungern tagit fram inför EU:s ministerråd, är omöjligt. Det är en paradox. Krypteringen kan inte båda skyddas, och sedan hittas en bakdörr på. Då är det inte längre krypterat. Det är hela principen med kryptering!
Den här kompromissen bygger alltså på att man ska låta alla bilder och filmer förhandsgranskas innan det skickas på internet. Vill du inte slipper du – men då får du inte använda tjänsten.
Detta ställer sig regeringen bakom, och eftersom de har med sig Socialdemokraterna kommer det sannolikt bli den hållning Sverige har in till EU:s ministerråd.
Hur kan då Moderaterna och Kristdemokraterna kampanja sig till en plats i EU-parlamentet, med motsatt politik? Ja, det vet ingen, för varken Moderaterna, Kristdemokraterna eller Liberalerna vill svara på frågor om det.
Imorgon vet vi åtminstone vad våra svenska politiker tycker.
Den här artikeln är kostnadsfri tack vare personer som varje månad bidrar ekonomiskt för att journalistiken ska vara tillgänglig.
Du kan också bidra, från 25 kr i månaden, genom tjänsten Patreon.
Artikeln är skriven under licensen CC-BY, fri att dela och återpublicera om du hänvisar tillbaka hit.
Journalist. Vinnare av
Är inte detta sjukt?! Hur kommer det sig att ingen utom du(i min begränsade filterbubbla) pratar om detta? Det borde vara första-side nyheter på alla de stora redaktionerna. Massövervakning, here we come! Tack för att du informerar om detta Emanuel!
Argumentet för att det är helt OK att partierna vänder 180 grader i frågor, är det samma som vid NATO-svängningen. ”Jo men vi har representativ demokrati, och de vi röstar fram har vårt mandat att göra det som den akuta situationen kräver.” Och situationen blir ju bara mer och mer akut.