≡ Menu

Hittat, länkat och kommenterat – October 7, 2010

  • Är ett mänskligt embryo utan värde?
  • – Angående att nobelpriset gick till skaparen provrörsbarnen funderade jag på just det här. Kan det finnas kristna som menar att det är dåligt, eftersom han, i experimentfasen, befruktar flera ägg som inte blir till barn?
    Det fanns. Stefan Gustafsson lyfter den aspekten här. Och jag kan inte alls förstår. Det finns ju inte en chans att dessa barn någonsin skulle kunna finnas i verkligheten? Hur kan det då klassas som någon form av abort? Eller lek med liv?

  • Vilka är ni alla?
  • – Clara – de kommer från att du har släppt på rss-flödet!! Promise!! (heja dig!)

  • Sverigedemokraterna och evangeliet
    – Åke Bonnier var en av prästerna i storkyrkan när SD reste sig och gick ut i protest. Bonnier komnenterar sin känsla såhär: ”Det kom en doft av brunt”
Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • John Nilsson oktober 7, 2010, 00:01

    Angående Stefan Gustafssons ord delar jag din undran. Jag vet inte hur hög procenten är när det gäller att kassera befruktade ägg vid IVF, men i naturen – dvs när vanliga kvinnor och män har sex och kvinnan blir gravid – är spontanabortfrekvensen 70%. Japp, sjuttio procent. Och det beror inte på, som somliga opålästa påstår, på att något skulle vara fel på det befruktade ägget som därmed i någon slags sagovärld automatiskt sorteras ut så att perfekta människor kan födas. Nej, de ägg som sorteras ut är lika livsdugliga som de som inte stöts ut – enda skillnaden är att ägget i de 30% det inte blir spontanabort, fäster på ett gynnsamt ställe på slemhinnan i kvinnan.

    Så hur hög är kasseringsprocessen vid IVF? 60%? 70%? 80%? Jag tror vi landar där någonstans. Dvs som i naturen.

    Ingen är väl så dum att den vill hävda att de 70% av befruktade ägg som stöts ut av kvinnan direkt förs till evigheten och utvecklas i någon slags himmelskt kuvös? Eller kommer direkt till helvetet, om man är calvinist :P

  • John Nilsson oktober 7, 2010, 00:01

    Angående Stefan Gustafssons ord delar jag din undran. Jag vet inte hur hög procenten är när det gäller att kassera befruktade ägg vid IVF, men i naturen – dvs när vanliga kvinnor och män har sex och kvinnan blir gravid – är spontanabortfrekvensen 70%. Japp, sjuttio procent. Och det beror inte på, som somliga opålästa påstår, på att något skulle vara fel på det befruktade ägget som därmed i någon slags sagovärld automatiskt sorteras ut så att perfekta människor kan födas. Nej, de ägg som sorteras ut är lika livsdugliga som de som inte stöts ut – enda skillnaden är att ägget i de 30% det inte blir spontanabort, fäster på ett gynnsamt ställe på slemhinnan i kvinnan.

    Så hur hög är kasseringsprocessen vid IVF? 60%? 70%? 80%? Jag tror vi landar där någonstans. Dvs som i naturen.

    Ingen är väl så dum att den vill hävda att de 70% av befruktade ägg som stöts ut av kvinnan direkt förs till evigheten och utvecklas i någon slags himmelskt kuvös? Eller kommer direkt till helvetet, om man är calvinist :P

  • Simon Wämmerfors oktober 7, 2010, 06:16

    Om de finns? Faktiskt så hyser en stor majoritet av världens kristna betänkligheter kring hur livet i dess första början hanteras vid IVF. Den kristna världen är helt enkelt större än våra svenska krympande pyttesamfund ;-)

  • Simon Wämmerfors oktober 7, 2010, 06:16

    Om de finns? Faktiskt så hyser en stor majoritet av världens kristna betänkligheter kring hur livet i dess första början hanteras vid IVF. Den kristna världen är helt enkelt större än våra svenska krympande pyttesamfund ;-)

  • Maria Hägglöf oktober 7, 2010, 07:13

    Ang. 1. Hörde av en italienare på jobbet att det hade varit på förstasidan i alla italienska tidningar. Påven var tydligen inte så nöjd.

  • Maria Hägglöf oktober 7, 2010, 07:13

    Ang. 1. Hörde av en italienare på jobbet att det hade varit på förstasidan i alla italienska tidningar. Påven var tydligen inte så nöjd.

  • AT oktober 7, 2010, 10:29

    Stefan Gustafssons slutsatser innebär också att han, förmodligen utan att veta om det, hyser samma åsikt om p-piller. Dessa hindrar nämligen befruktade ägg från att fästa in. Jag har ännu inte sett någon ”livet-börjar-vid-befruktningen”-person med t-shirten ”P-piller är mord!”…

    Kunskap komplicerar ofta tillvaron, men hur intressant vore den annars?

    • Emanuel Karlsten oktober 7, 2010, 14:32

      Oh, intressant grej!

    • Bjornhult oktober 7, 2010, 16:07

      Jag har inte heller sett någon sådan t-shirt, men däremot känner jag ett antal kristna som avstår från att använda ”aborterande” p-piller just därför att de hindrar befruktade ägg från att fästa.

      • Tea Gustavsson oktober 12, 2010, 12:54

        Precis. Jag känner till flera kristna som avstår från p-piller av den anledningen. Däremot är jag inte säker på hur logiskt det är, är för dåligt insatt i befruktningsfrågor.

  • AT oktober 7, 2010, 10:29

    Stefan Gustafssons slutsatser innebär också att han, förmodligen utan att veta om det, hyser samma åsikt om p-piller. Dessa hindrar nämligen befruktade ägg från att fästa in. Jag har ännu inte sett någon ”livet-börjar-vid-befruktningen”-person med t-shirten ”P-piller är mord!”…

    Kunskap komplicerar ofta tillvaron, men hur intressant vore den annars?

    • Emanuel Karlsten oktober 7, 2010, 14:32

      Oh, intressant grej!

    • Bjornhult oktober 7, 2010, 16:07

      Jag har inte heller sett någon sådan t-shirt, men däremot känner jag ett antal kristna som avstår från att använda ”aborterande” p-piller just därför att de hindrar befruktade ägg från att fästa.

      • Tea Gustavsson oktober 12, 2010, 12:54

        Precis. Jag känner till flera kristna som avstår från p-piller av den anledningen. Däremot är jag inte säker på hur logiskt det är, är för dåligt insatt i befruktningsfrågor.

  • Anonym oktober 7, 2010, 22:01

    En artikel du kanske borde läsa Emanuel, skriven av Krister Renard:

    http://gluefox.blogspot.com/2010/10/valet-yttrandefriheten-och-demokratin.html

    Något rannsakande för alla politiskt korrekta och självrättfärdiga…

    MVH / Sefast Tronde

  • Anonym oktober 7, 2010, 22:01

    En artikel du kanske borde läsa Emanuel, skriven av Krister Renard:

    http://gluefox.blogspot.com/2010/10/valet-yttrandefriheten-och-demokratin.html

    Något rannsakande för alla politiskt korrekta och självrättfärdiga…

    MVH / Sefast Tronde

  • Stefan Gustavsson oktober 11, 2010, 14:33

    Hej Emanuel,
    Har kommenterat din kommentar i ett nytt blogginlägg på http://www.stefangustavsson.se

    • Emanuel Karlsten oktober 12, 2010, 14:50

      Tack, ska läsa vid tillfälle.

      Den 11 oktober 2010 16:33 skrev Disqus <>:

  • Stefan Gustavsson oktober 11, 2010, 14:33

    Hej Emanuel,
    Har kommenterat din kommentar i ett nytt blogginlägg på http://www.stefangustavsson.se

    • Emanuel Karlsten oktober 12, 2010, 14:50

      Tack, ska läsa vid tillfälle.

      Den 11 oktober 2010 16:33 skrev Disqus :

Lämna ett svar till ATAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa