≡ Menu

Skolministern om kritiken mot myndighetens riskbedömning: Jag tar lärarnas oro på allvar

Folkhälsomyndighetens rapport om smittrisk bland skolpersonal har fått hård kritik. Igår publicerades här en detaljerad genomgång som visar att smittrisken för lärare sannolikt är högre än vad Folkhälsomyndigheten rapporterat. Skolministern har läst och säger sig vara beredd att göra mer.
– Vi har beredskap att införa ytterligare åtgärder, säger skolminister Anna Ekström.

Lärares smittorisk ökar ju äldre barn de undervisar, visar en ny studie som denna blogg skrev om igår. Det är betydligt mer komplext än så, men det finns en återkommande och hård kritik mot att Folkhälsomyndigheten inte djupare rapporterat om skillnaderna i smittrisk för lärare. Innebär det att makthavare sitter på fel beslutsunderlag?

Skolminister Anna Ekström har läst både denna bloggs genomgång och studien som refereras.

– Kunskapen om att äldre jämfört med yngre elever i något högre grad själva blir sjuka och sprider smitta har under en längre tid också påtalats av Folkhälsomyndigheten. I de beslut som regeringen har fattat om skolan har hänsyn tagits till detta, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Ekström påpekar att regeringen så sent som i måndags också gav utökade befogenheter till gymnasieskolor att bedriva distansundervisning.

– Och vi har beredskap att införa ytterligare åtgärder, säger Anna Ekström.

Flera lärare har hört av sig efter artikelns publicering och berättar om sin oro och att den smittrisk de utsätts för inte tas på allvar. Att skolan inte får bättre stöd.

– Jag tar deras oro på allvar. Lärare ska känna sig trygga på sin arbetsplats, i alla situationer. Deras arbetsgivare bär ett stort ansvar för det. Det har sedan i våras funnits stödmaterial tillgängligt hos Skolverket och Folkhälsomyndigheten om hur man bör organisera arbetet i skolan under pandemin. De handlar om noggrann städning, om att hålla avstånd, om att tvätta händerna regelbundet och ha handsprit tillgängligt. De handlar också om att minimera aktiviteter som samlar många personer, till exempel öppet hus, föräldramöten och musikföreställningar för elever och föräldrar, säger Anna Ekström.

Får lärare tillräckligt med credd för den risk de tar?
– Lärare och annan skolpersonal, som andra yrkesgrupper som oförtrutet kämpar på i den här svåra situationen, ska så klart ha hela samhällets stöd, eller credd som du uttrycker det. Men det är knappast det som ger dem tryggheten att gå till jobbet. Istället är det noggranna överväganden och åtgärder av ansvariga chefer som skapar den tryggheten. Det är i ljuset av det som jag också har betonat att lärare ska kunna jobba hemifrån när de inte måste vara på plats. Lärare ägnar sig åt mer än undervisning, bland annat lektionsplanering och möten med kollegor. I dessa delar finns det möjligheter att arbeta på distans, säger Anna Ekström.

Den här artikeln är kostnadsfri tack vare personer som varje månad bidrar ekonomiskt för att journalistiken ska vara tillgänglig. 
Du kan också bidra, från 20 kr i månaden, genom tjänsten Patreon.
Artikeln är skriven under licensen CC-BY, fri att dela och återpublicera om du hänvisar tillbaka hit.

Få ett gratis mejl när det finns en ny artikel

* indicates required
Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Per november 21, 2020, 09:27

    Det görs fortfarande ingenting i skolorna för att minska smittspridningen. I mina två barns skolor så är allt precis som vanligt, fortfarande.

    I språkvalet för sexorna så bussas barn från 6 mellanstadieskolor till en högstadieskola och blandas runt i olika klasser. När man ifrågasätter lämpligheten i detta så hänvisas till att de följer FHMs och skolverkets riktlinjer.

    Idrott har utförts inomhus hela hösten, inkl dusch, matsalen har haft samma upplägg sen före pandemin, inte ens obligatoriskt utevaro på rasten har införts, så alla högstadieelever sitter och trängs i korridorerna fortfarande.

    När man läser på vad andra länder I Europa sätter in för åtgärder för att hålla skolorna öppna så är det så extremt olika från Sveriges ”icke approach”.

    De:
    – delar i halvklasser, med halva klassen hemma varannan vecka med hemuppgifter
    -har munskydd
    -vädrar var 20 min i klassrummen
    -lunch ätes i klassrummen
    – ingen innegympa
    -klasserna ska hållas i bubblor så de inte blandas med varandra.
    -etc etc

    De flesta länder har väldigt tydliga riktlinjer att följa.

    I Sverige åtföljs alla rekommendationer med att de bara måste göraS något ” om det är möjligt”, vilket gör att de flesta skolor inte gör någonting.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa