
Nu är det klart. Elle DeGeneres Oscarsselfie är inte längre den största tweeten genom tiderna. Utan den har istället skrivits av en 16-årig kille från Nevada.
HELP ME PLEASE. A MAN NEEDS HIS NUGGS pic.twitter.com/4SrfHmEMo3
— Carter Wilkerson (@carterjwm) April 6, 2017
Under de sista tio minutrarna gick tweet-antalet upp och ned, många tycktes försöka pricka in att göra den sista, avgörande tweeten som knuffade Carter förbi Ellen DeGeneres. Och nu är den där. En sextonåring äger Twitterrekordet.
Varför? Vi försökte för några veckor sedan sätta fingret på det i Mediepodden, lyssna gärna på det.
Men kort sagt så går trender upp och ner på Twitter och den senaste tiden har det varit populärt att utmana varandra att gå med på något, om man får X antal retweets. Även i Sverige har denna trend varit stark. En av de mest retweetade tweetsen genom tiderna i Sverige är när artisten Zara Larsson svarar “40 tusen miljarder” på frågan hur många retweets som krävdes för att hon skulle gå på date.
Det var antagligen med samma trötthet snabbmatskedjan Wendys reagerade när de såg Carter Wilkersons tweet: “Hur många retweets för en gratis årsförbrukning av nuggets?”.
“18 miljoner”, svarar en sociala medier-redaktör.
Carter ser det mest som ett skämt, svarar “consider it done”, skärmdumpar och twittrar.
Det gick snabbt i början. På några dagar fick den miljonpublik. Stora företag som Google och Microsoft retweetade. Kändisar och influencers följde efter. Och idag, en dryg månad senare, passerade den rekordet.
Det är spektakulärt. En 16-åring utan räckvidd utmanar alltså en selfie, publicerat av en av internets mest inflytelserika stjärnor, fotad live under en av tevevärldens största galor, med världens samlade film-elit. Det är David mot Goliat, och det är kanske ytterligare ett skäl till varför det har gått så långt. Vi älskar att vara en del och skapa berättelsen om någons väg till framgång.
Det finns väldigt lite som pekar på tweeten skulle vara en planterad kampanj av Wendys. Det är för slumpartat, för svårt att förutse att just det här – av alla liknande utmaningar – skulle flyga. Snarare är det bara en del av internets dragning till att stötta det udda och bisarra.
Men klart är att snabbmatskedjan Wendys jublar. Uppmärksamheten har så klart för länge sedan vida överstigit värdet av ett års gratis nuggets, även om Carter rimligtvis aldrig kommer nå upp till 18 miljoner retweets. Men genom att bara stå i bakgrunden, låta internets maskineri tugga, kan de maximera kampanjens effekt. Låta det vara reklam utan att vara reklam.