Facebook börjar leverera allt tyngre trafik till traditionella medier

av Emanuel Karlsten den juni 8, 2011

i Medier och internet

De senaste månaderna har allt fler tidningar rapporterat om kraftiga trafikökningar från sociala medier. Få skriver om det öppet, men jag har pratat med flera stormedier som är överväldigade av kraften det gett. Särskilt från Facebook. Senast i raden är Café som tredubblade sin trafik under en vecka av enorm viral spridning av några bloggposter. Kolla på den här kurvan från Kia-index:

Bakom framgången står Cafés bloggare Fredrik. Webbredaktör Viktor Barth-Kron förklarar framgången i ett mejl:

Den största förklaringen till vår ökning stavas Fredrik Backman. Några av hans signaturposter fick brutal spridning. Listar nedan, med antalet direkta träffar inom parentes – obs att dessa siffror gäller den senaste månaden. Merparten dock under de två toppveckorna.

Källorna är grovt räknat 40 % direkt trafik (här misstänker jag maillistor och arbetsplatsspridning), 40 % Facebook (enormt genomslag där) och resten en mix av blogglänkar och diverse länkforum (buzz.bazooka.se och existenz.se ffa). Twitter obetydligt. När det var som värst nosade Fredrik, som normalt snittar runt 6 000 läsare/v, på topp 10 i Sverige.

Anyhow – det har klingat av nu. Förra veckan stannade på drygt 40 000 unika, vilket ändå historiskt sett är bra och alldeles särskilt eftersom det var en usel internetvecka med långhelg och bra väder.
Dock: Hela Fredriks bloggkarriär hos oss har gått till på ungefär det här sättet: En lång stabil period, en plötslig brutal trafikboom, varefter en mindre del av de nya läsarna stannar kvar. Med växande “grundsiffror” för varje gång det händer. Även om det är lite tidigt att säga så tycks det som att historien upprepas här.”

Fascinerande, så klart. Och också intressant att ana hur olika plattformar skickar olika typer av trafik. Mer om detta annan gång. Men mest: Grattis Café!

Previous post:

Next post: