Jag gör poddcast med Andreas Ekström – om Gud!

av Emanuel Karlsten den november 22, 2012

i Religion och kyrka

I somras funderade jag lite på vad jag ville göra under hösten. En av sakerna som var riktigt tydliga var att jag ville testa poddformatet. Ärligt talat har jag aldrig riktigt fastnat för det, men det senaste året – säkert mest tack vare Filip och Fredriks poddande – har ljudpodden verkligen blivit het. På det där sättet bloggen var 2005. Då pratade många om det, inte så många läste, men desto fler tänkte tanken ”det där skulle man testa på”.

Idag har vi flera stora poddar i Sverige. Och kanske står vi inför en boom på samma sätt som vi gjorde med bloggen? Hursomhelst så postade jag en kort sak om det på Twitter. Ganska snart svarade Andreas Ekström: ”Vi borde göra en om religion!”.

Andreas Ekström är kulturjournalist på Sydsvenskan, krönikör i branschtidningen Journalisten och författare till ett gäng böcker, bland annat Googlekoden och Carolaboken. Framförallt är han en väldigt, väldigt duktig skribent. Vi har träffats några gånger, skrev i samma antologi en gång och jag har alltid haft stor respekt för det han har gjort. Det har varit fullt av integritet och skärpa.

Andreas är ateist. Med en närhet till kyrkan. ”Ledningarna är dragna, men det finns ingen ström”, som han nu sagt så många gånger att jag kan det utantill. Det gjorde saken ännu mer spännande, tänkte jag. Och vi.

Därför har vi nu ett gäng inspelade program. Sex totalt ska det bli, tänker vi. I ett första försök att dels testa ett nytt format, men framför allt lyfta ett samtal som egentligen saknar plattform i Sverige: Det om Gud och religion. Utan att det riktar sig till kyrkan. Eller till den sökande. Eller till ateisten. Utan till den som helt enkelt tycker att det är intressant att prata om religion, kyrkan och Gud.

Det har vi själva tyckt att det har varit. Vi kallar serien ”Gudgubbar” och träffar en gudgubbe i varje avsnitt, med ett tema. Pratar om det vi själva funderar på, utifrån våra egna horisonter. Andreas som icke troende med ateistisk bakgrund, jag som troende och kyrklig bakgrund. Och så en gäst.

Vi är totala noviser, vilket säkert stundtals kommer att märkas kraftigt. Men förhoppningsvis också att vi tycker att det är barnsligt kul. Att få resa runt och träffa människor som vi fascineras av.

De som räddat oss, så att det åtminstone blivit bra ljud är Apear, som mixat och redigerat. Och så Magasinet Amos som sponsrat hela serien och gjort det möjligt för oss att få våra kostnader täckta.

Så. Premiär. I vårt första program träffar vi biskop Lennart Koskinen i ett ruskigt intressant samtal om Gudsbilder. Om olika tider har gett oss olika gudsbilder – vilken är då den sanna Guden? Detta pratar vi mycket om. Andreas blir övertalad om att han är agnostiker – och bekänner sig dessutom till en ny tro. Clint-tron. Ja, lyssna här nedan, eller hitta det på Itunes (jag har inte riktigt listat ut hur man hittar det där, men det ska dyka upp där vad det lider).

  • rockspindeln

    Bara män?

    • Emanuel Karlsten

      Exakt, därav namnet ”gudgubbar”. Vi valde att göra det som en inriktning under serien. Lyssna så hör du mer om saken!

      2012/11/22 Disqus

  • Andreas Ekström

    Ja, vi bestämde oss för att kvotera in några farbröder, lyssna på inledningen så säger vi lite om det där… Om vi får fler lyssnare än våra mammor så gör vi en ny serie, med nytt namn och nya teman…

    • rockspindeln

      Jag lyssnade två gånger men förstod ändå inte! Det känns väldigt likt livet själv, gubbar som inte hittar annat än gubbar, då tar vi kvinnorna nästa gång, för sig, vid sidan av! 

      Inget illa menat, ni är fina människor båda två, men det gör det nästan värre…

      • Andreas Ekström

        Om man ställer frågan så här: Vilka kvinnor över sextio i Sverige är emblematiska för svensk kristendom i den meningen att de både har haft representativa funktioner med inflytande och dessutom är så bekanta för allmänheten att de i sig själva lockar till lyssning?Listan blir absolut kortare, mycket kortare. Och det huvudsakliga skälet till det är att listan speglar verkligheten. Sedan kan man gå vidare och välja att intervjua personer som inte är kända för allmänheten och bestämma att deras könstillhörighet därmed är viktigare än deras övriga ämnesmeritering.Jag säger inte vilket som är fel där, jag säger däremot: det är ingen självklar eller oproblematisk slutsats.***Sedan tror jag att Emanuel och jag kanske gjorde fel som valde att förhålla oss till kyrkans verklighet genom att försöka konceptualisera könsbalansen i sig. Vi lyckas ju då inte med huvudmålet: att få till ett bra samtal om tro. Vi ska tänka lite till på hur vi ska göra.

  • Victor Egerbo

    Vilket fint och bra initiativ! Det va bra kvalite på podcasten med ett väldigt fint samtal! Passade perfekt till morgonen innan studierna. Ser fram emot fler avsnitt! 

  • Bra program grabbar! Mer sådant!

  • Thessan

    Hurra, vad bra.
    Kanske borde jag kontra med en podd om ”gudinnor” då. :-)

  • Thessan Pe

    Hurra, vad bra. Kanske borde jag kontra med en podd med ”gudinnor” då :-)

  • Pingback: Det jobbiga i att framstå som genusgnällig | Bisonblog()

  • Andreas Ekström

    Vi ska nog göra det själva. Vi har fått rimlig kritik i dag på Twitter för att vi har valt att bara snacka med farbröder den här gången, och jag tror att vi bör tänka om. Vi ska fundera lite på hur bara!

  • Thessan Pe

    BRA! Det var precis det svaret jag ville ha :-)

  • Det här var bra. Helt enkelt bra!

  • pmnordkvist

    Fy vad bra det här är. Starkt jobbat!

  • Agneta Lagercrantz

    Ser ni inte hur knäppt och obsolet ni tänker. Så här resonerar ni: ”Vilka kvinnor över sextio i Sverige är emblematiska för svensk kristendom i den meningen att de både har haft representativa funktioner med inflytande och dessutom är så bekanta för allmänheten att de i sig själva lockar till lyssning?Listan blir absolut kortare, mycket kortare. Och det huvudsakliga skälet till det är att listan speglar verkligheten.” Dessa meningar har jag nu mejlat vidare så får vi se om det inte händer något mer modernt.Vilka personer som i sig själva lockar till lyssning vet varenda journalist att det har att göra med hur man plockar fram och skapar förväntningar på  innehållet. Kända namn för folk är dessutom Caroline Krook och Christina Odenberg, Stockholms respektive Sveriges första kvinnliga biskopar, fattar inte hur ni kan hoppa över dem om ni vill spegla någonting om vad som hänt i Svenska Kyrkan under deras levnadstid. Margit Sahlin, en av de tre kvinnor som var de första att prästvigas i Sverige 1960, är tyvärr borta sedan några år.Journalistik som nöjer sig med folks slentrianmässiga bild av verkligheten är ganska sömnig och ointressant. Och att på detta sätt osynliggöra kvinnorna känns bara så obegripligt och exkluderande. 

    • Andreas Ekström

      Tack för dina synpunkter. Vi begrundar dem.

  • Pingback: Lite quiz, lite August och en aning gud | Daniel Åberg – Författande, bokbransch, teknik och småbarnsliv()

  • Mycket hörvärt, hoppas det kommer en fortsättning.

  • Pingback: FREDAGSFLASH! Tomas Ramberg – tyckonomraket på Fokus makthavarlista! « bakjour()

  • Jonas

    Kan man få tag i nån rss för prenumeration? Vill ju inte missa nästa :)

    • Emanuel Karlsten

      Ja, här: http://feeds.feedburner.com/gudgubbar

  • Pingback: Avsnitt 21: Meta mera |()

  • Pingback: Att tvätta en kultur. | Inquietum es cor nostrum, donec requiscat in Te()

  • Bo

    Jag skulle bara vilja kommentera den i min ögon något felaktiga definitionen av orden ”ateist” och ”agnostiker”. De två orden är överlappande och inte i konflikt med varandra. Ateist och teist har att göra med vad man tror, gnostiker och agnostiker med vad man vet. Man kan alltså vara både ateist och agnostiker om man inte tror på gud men ändå inte anser sig veta att gud inte finns. Jag är själv agnostisk ateist och tvekar inte att kalla mig ateist om jag får frågan.

Previous post:

Next post: