≡ Menu

Coronaveckan som gått, v15: Fler på IVA än andra vågen/Vaccinkram för alla utom Värmland/Covid på ytor smittar inte

Varje vecka sammanfattar jag det viktigaste och mest omtalade som hänt kring coronapandemin – ur ett svenskt perspektiv.
Här är vecka 15 (12 –18 april, 2021).

13 788 har nu avlidit med covid-19 i Sverige, vilket är en ökning med 167 inrapporterade dödsfall sedan förra veckan. Det är lätt att glömma att det är personer bakom alla siffror, men denna vecka är ett år sedan Adam Alsing avled i covid-19 – vilket gjorde just att siffrorna fick ett ansikte.
Men dödstalen fortsätter alltså att öka och den platå som konstaterades förra veckan har nu övergått i att kurvan över dödstal möjligtvis vänder svagt uppåt. Tegnell menar att han inte tror på en tredje dödsvåg, men vi ser åtminstone tendenser till det redan nu. Här är Adam Altmejds prognos:

Smittan fortsätter gå upp och smittotalen är fortsatt ett av Europas högsta. Den senaste inrapporterade veckan minskade antalet tester något, men antalet bekräftade är det tredje högsta veckosiffran som hittills noterats. Det är också en ökning med sju procent jämfört med föregående vecka. Totalt ökar smittan i 15 av Sveriges 21 regioner och i tre regioner ökade det med mer än 50 procent: Gotland, Jämtland/Härjedalen och Kronoberg. I Värmland noteras den högsta veckosiffran någonsin och regionen talar om ”katastrof”. Även Uppsala har ytterligare trappat upp tonläget och vädjar denna vecka att alla går in i personlig lockdown.

Smittan ökar jämnt i alla åldersgruppen, men minskar något bland de yngsta barnen, vilket antas bero på påsklov och att antal barn som då testar sig är färre. Värre är det då för de äldre barnen, där 15-17 och 18-19 är de åldersgrupper som ligger högst, räknat i antal fall per 100 000.

Läget på Sveriges sjukhus är extremt allvarligt. Antalet intensivvårdade har nu passerat den andra vågens toppnotering. I skrivande stund är 401 inlagda på intensivvård med covid-19. Det är fortfarande färre än under första vågen, då viruset var okänt och många därför tidigt lades in på IVA. Inför andra vågen halverades antalet som behövdes läggas in på IVA, vilket tydliggör hur allvarligt läget nu är. Allt fler regioner flyttar runt IVA-patienter mellan sjukhus för att få plats och i Uppsala och Östergötland är läget så pressat att det hotar ge ”allvarlig inverkan på liv och hälsa”. Sjukvårdspersonal fortsätter att larma om ett oacceptabelt läge där man gråter dagligen, säger upp sig eller går in i väggen. Totalt har fyra regioner under tio procents kapacitet kvar och tendensen att allt fler yngre läggs in på IVA kvarstår.

Den ökade smittan antas bero på den brittiska mutationen, som nu i princip helt tagit över i Sverige. Den sprids i högre grad av personer som ännu inte själva har insjuknat, tror smittskyddet i Uppsala. De tre mutationer som hittills varit av vikt (brittiska, sydafrikanska och brasilianska, varav de två sistnämnda inte fått särskilt fäste i Sverige) har nu fått sällskap av en indisk dubbelmutation, som i veckan nådde våra grannländer. Det är ännu för tidigt att slå fast på vilket sätt mutationen är annorlunda, men Folkhälsomyndigheten känner inte till några fall i Sverige och tycker inte att man ska vara orolig.

Hur bra är vi på att följa restriktioner? 62 procent av svenskarna tycker att andra är dåliga på att följa råden, men 80 procent tycker att de själva är bra på det. 30 procent svarade en dag tidigare att de träffat andra inomhus i mer än 15 minuter. Vi tycks också ha svårare att följa restriktioner på krogar. Vi går ut på krogen allt tidigare, och dricker allt snabbare innan stängning.

Så hur länge kommer smittan att öka? En vecka eller två till, sedan vänder det ner enligt Folkhälsomyndigheten – som lägger till att de är osäkra.

Vaccin

1 667 542 har nu fått minst en dos vaccin (20,4% av vuxna befolkningen), och 649 361 (7,9%) är fullt vaccinerade. Totalt har 2,3 miljoner doser vaccin nu delats ut i Sverige.

Prognosen över antal levererade doser vaccin har skruvats ner med ytterligare hundra tusen doser den senaste veckan, men det största avbräcket handlar om Janssen: Just som en första leverans var på väg till Sverige drog företaget själva i handbromsen efter att amerikanska myndigheter stoppat vaccinet. Anledningen är att en kvinna dött och totalt sex kvinnor fått blodproppar (av 9 miljoner vaccinerade), på liknande sätt som med Astra. Rätt beslut, trots få fall, tycker svenska experter.
Som vore det kompensation blev det i veckan klart att Sverige får en miljon extra doser från Pfizer, och nu talar vaccinsamordnaren igen om att vi kan uppnå det gamla målet om att alla kan få en dos innan sista juni.
Klart är att vi står inför en intensiv vaccinperiod och i veckan har flera reportage skrivits om pensionerade sjuksköterskor som kommer tillbaka för att leda Sverige genom den.

Vad händer med eventuella doser av Janssen eller Astra som inte kan användas? Det undrar också regionerna, som vill ha besked innan doserna från Astra behöver kastas. Det kan bli aktuellt att sälja till andra länder. Allt fler medborgare ratar också Astras vaccin, som ju idag tillåts endast för de över 65 år. I Stockholm får man inte längre veta vilket vaccin man får förrän strax innan vaccinering. Trots skepsisen är det tio gånger högre risk att drabbas av blodproppar av covid, än av vaccin.
I veckan gick också familjen till Christina, 61 år, ut i media och berättade hur hon dött på grund av Astras vaccin. Obduktionen visar att vaccinet skapade en inre kollaps där den enda yttre orsaken var Astras vaccin. Familjen är inte vaccinmotståndare, men vill ge ett ansikte till offret och få en ursäkt eller kontakt från Astra, något de inte fått.

Veckans stora nyhet är de nya lättade restriktionerna för de som vaccinerats med en dos (och sedan väntat tre veckor). Nu får de träffa människor från olika hushåll och även inomhus. Man ska även fortsättningsvis tänka på att inte orsaka trängsel, inte ha stora fester och stanna hemma + test vid symptom. Råden gäller för alla – utom i Värmland där man regionalt gjort ett undantag på grund av det extrema smittoläget.

Kalmar blev i veckan första region att påbörja fas 3 (60 år och uppåt) av vaccinationen och Jönköping följde strax därefter. I Jönköping kom också rapporten om att 1900 doser slängts – eftersom man råkat frysa dem. Ett annat företag, Vaccindirekt, har slängt totalt 1700 doser enligt en ny utredning.

Nyheter i korthet

Till sist

För exakt ett år sedan fick tidigare statsepidemiolog Johan Giesecke ett enormt internationellt genomslag efter att han medverkade i Lockdown TV. I veckan återvände han till programmet för att utvärdera hans tidiga påståenden. Det är en betydligt mer ödmjuk Giesecke som nu framträder och medger flera fel, men håller fast vid principer.

Det var allt för den här veckan, kommentera om du saknar något!

Den här artikeln är kostnadsfri tack vare personer som varje månad bidrar ekonomiskt för att journalistiken ska vara tillgänglig. 
Du kan också bidra, från 20 kr i månaden, genom tjänsten Patreon.
Artikeln är skriven under licensen CC-BY, fri att dela och återpublicera om du hänvisar tillbaka hit.

Få ett gratis mejl när det finns en ny artikel

* indicates required
Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Susanne Hovenäs april 18, 2021, 22:59

    Intressant om du kan följa upp det där med att sjukvården i Stockholm har munkavel ang. Vilket vaccin man ska få är det ens lagligt?

    • Emanuel Karlsten april 19, 2021, 00:01

      Ja om du klickar på länken står mer. Man får reda på vilket, men inte i förväg, utan väl på plats.

  • Monica Lundin april 18, 2021, 23:04

    Finns det någon statistik på ålder på de som dör idag jmf med hur det varit tidigare? Med tanke på att vacc borde skydda de äldre. Är det så?

    • Emanuel Karlsten april 19, 2021, 00:02

      Ja, finns massor av statistik, så det går säkert att urskilja! Generellt för ju färre nu än under andra vågen just på grund av vaccinet. Och alla äldre har ju inte vaccinerats än, så det är det enklaste svaret: effekten syns i att det relativt sett för färre.

  • Yvonne april 19, 2021, 04:21

    Jag funderar på det om att man inte i förväg får reda på vilken vaccin man får i Stockholm. Hur fungerar det i andra regioner? Får man reda på det vid bokningstillfället? Känns lite luddigt!

    • Emanuel Karlsten april 19, 2021, 08:46

      Det fungerar lite olika, på länken (tror jag) berättas det om att man i grannregionen Sörmland berättar i förväg. Regionerna är ju självständiga i dessa beslut.

  • real Hmm april 19, 2021, 06:50

    Du skriver (tillsammans med fler svenska journalister): ” Covid-19 smittar knappt alls via ytor”

    Men vad som står i Nature är detta:

    …”stating that this route is “not thought to be the main way the virus spreads”. It now states that transmission through surfaces is “not thought to be a common way that COVID-19 spreads”.

    ” Studies and investigations of outbreaks all point to the majority of transmissions occurring as a result of infected people spewing out large droplets and small particles called aerosols when they cough, talk or breathe. These can be directly inhaled by people close by. Surface transmission, although possible, is not thought to be a significant risk.”

    Detta är i stort sett inget nytt och inget annat än vad man sagt hela tiden. Att den största risken är att andas in viruset från någons andedräkt.

    Men att man kan bli smittad via ytor är bevisat om än att det inte är den vanligaste vägen. Tex så utbrottet som skedde på NZ efter att ha noll infekterade är bevisat kommit av en ytsmitta från hantering av tvätt från ett flygplan.

    Och att det inte heller är vanligare smitväg än vad det är idag beror ju på att folk faktiskt är noga med att tvätta händerna (och orsaken till att den vanlig influensan och kräksjukan inte alls florerade i år).

    Blir lite trött på misshanteringen som generellt sker från journalister ang vetenskapliga studier. Det står dessutom svart på vitt i publikationen att man inte bör dra några omfattade slutsatsers från studien.

    Dessutom avslutar Goldman själv artikeln med dessa ord:” : “One of the ways we protect ourselves is by washing our hands,” he says, “and that applies pandemic or no pandemic.”

    • Emanuel Karlsten april 19, 2021, 08:47

      Hej, det är ju inte Nature-artikeln som är primär källa här (den kom för flera månader sedan) utan amerikanska smittskyddsmyndighetens bedömning, tillsammans med svenska källor.

  • Trude april 19, 2021, 08:27

    Altså – Gieseckes forklaring om Norge/Finland holder ikke mål! «Scare population»? Ja, men det er våre restriksjoner og nedstenging som er hovedårsak til lav smitte! Jeg bor i Oslo og vi har hatt stengt og strenge restriksjoner i ett år!

    • Björn april 19, 2021, 13:24

      Ursäkta, men hur kan du veta att det är era restriktioner och nedstängning som är orsak till låg smitta? Folk kanske vill tro det, men det är inget som säger att det är sant för det. Det kan vara en s.k. ecological fallacy som Giesecke nämner, och kommer att behöva flera års studier för att förstå.

      Som han vidare nämner så kan det finna många andra faktorer som spelar roll varför Norge och Finland är lindrigt drabbade, de är ”more scarcely populated” etc. Det går inte att jämföra de skandinaviska länderna med varandra rakt av i tron att de är jämförbara bara för att de ligger nära varandra geografiskt.

      • Urban april 20, 2021, 11:23

        Hm. Det är endast en liten skillnad vad gäller befolkningstäthet mellan Sverige, Norge och Finland. Däremot är det en gigantisk skillnad mellan Sveriges och många andra länders befolkningstäthet i Europa. Exempelvis Tysklands befolkningstäthet är 10 gånger större än Sveriges (men Tyskland har färre döda per capita än Sverige). Belgien har nästan 17 gånger högre befolkningstäthet än Sverige !! (och är ett av de länder som förvisso drabbats värst).
        Danmark har nästan 6 gånger högre befolkningstäthet än Sverige (och betydligt färre döda per capita än Sverige).
        Att jämföra Sverige med de tätbefolkade länderna utanför Norden känns därmed fullständigt fel men däremot att jämföra med de nordiska länderna känns betydligt mer rättvist. Med tanke på Gieseckes fullständiga missbedömningar förra våren är det för övrigt otroligt att han inte känner mer självkritik.

        • JMA april 20, 2021, 13:59

          Det går inte att jämföra länders befolkningstäthet rakt av. Både USA och Brasilien har ungefär samma befolkningstäthet som de nordiska länderna. Men båda länderna har drabbats hårdare av C-19 än t.ex. Norge och Finland. Man får titta på befolkningstäthet i storstadsområden och landets demografi. I Norge och Finland kommer ca 6-7% från något annat land och i Sverige är den siffran över 20%. Det spelar stor roll för smittspridning vilket FHM har varit inne på ett antal gånger.
          Förövrigt verkar Tyskland ha lika hög överdödlighet under hösten 2020 som Sverige hade under våren 2020. Så frågan är om de har klarat sig så mycket bättre än oss.

          • Urban april 20, 2021, 15:35

            Absolut, jag håller med att man kan inte jämföra rakt av. Men det blir bara så löjligt att man drar upp befolkningstäthet för att förklara den gigantiska skillnaden mellan Sveriges utfall och Norges/Finlands men man ”glömmer bort det” totalt när man jämför med länder utanför Norden. Fakta är att Tyskland sett över hela pandemin hittills har förre döda än Sverige per capita. Annan fakta är att Tysklands befolkningstäthet är 10 gånger högre än Sveriges. 10 gånger ! Fakta är också att Sveriges stora städer i all ära men även där ligger Tysklands Hamburg, Berlin, München, Ruhrområdet etc, på högre befolkningsnivå. Tyskland har också stor andel invandrare (där har jag dock inga siffror).
            Så min poäng är att om befolkningstäthet och demografi är den största anledningen till att Sverige ligger tiofalt högre i dödsfall än Norge och Finland och att det anses vara ett bra utfall för Sverige och en lyckad strategi så är min slutsats att exempelvis Tyskland och Belgien har lyckats något utomordentligt fantastiskt bra.

            • JMA april 20, 2021, 16:33

              Du kan inte jämföra dödstal mellan länder på det sättet när man inte räknar på samma sätt, det är helt meningslöst. I Sverige räknar vi döda med Covid inte av Covid och vi har varit väldigt ”generösa” i den räkningen om man jämför med många andra länder.
              Det mest säkra sättet (om det nu finns något) är att titta på överdödlighet och då kan man se att t.ex. Belgien har haft det riktigt tufft och att Tyskland har haft en jobbig höst.
              Det är fakta och du kan själv gå in och titta på Euromomo statistik.

  • Anders Gustafsson april 19, 2021, 09:26

    Hej,

    En liten rättelse:

    ”Kalmar blev i veckan första region att påbörja fas 3 (60 år och uppåt) av vaccinationen och Jönköping följde strax därefter. I Jönköping kom också rapporten om att 1900 doser slängts – eftersom man råkat frysa dem. Ett annat företag, Vaccindirekt, har slängt totalt 1700 doser enligt en ny utredning.”

    Doserna hade inte ankommit till Jönköping utan det var ett logistikföretag som fryste ned doserna. I texten låter det som att det var regionen som gjorde nedfrysningen.

    Tack för en bra rapportering!

    Mvh,
    Anders

    • Emanuel Karlsten april 19, 2021, 10:19

      Ja, det är tydligt på länken, försökte skriva ihop det för att den nyheten att passa i sammanhanget, men kanske läser man det fel. Ser över!

  • Karin april 19, 2021, 19:12

    Som alltid en ypperlig sammanfattning, stort tack för den! Ett önskemål dock: Ett av diagrammen i artikeln skulle må bra av lite förklarande text. Det gäller diagrammet som visar antal patienter på IVA (antar jag av sammanhanget, men det står faktiskt inte om det är patienter i slutenvård öht eller just IVA. Se efterlysning av bildtext nedan…). Under diagrammet står förklaring till färgerna, där den ena färgen är ”tidigare rapp.” och den andra ”rapp. idag”. Vad menas med detta? Är det något som rapporterats ”idag” när det gäller antalet inlagda bakåt i tiden?

    Rent allmänt skulle jag gärna se bildtexter. I de flesta fall är bilderna självförklarande, men nog är det väl god sed att ändå ha en beskrivande liten vers vid bilder?

    • Emanuel Karlsten april 22, 2021, 12:46

      Bra, tar med mig det! Angående färgerna betyder det att man inte fått rapporter just den dagen från sjukhuset, oftast är det pga tid, men man har brasklapp att senaste datan man har inte är uppdaterad just den dagen.

  • Henric april 21, 2021, 06:51

    Tack för ännu en jättebra sammanfattning! En sak jag inte hittar någonstans är statistik över vaccinationsgraden hos dem som nu ligger på sjukhus/IVA och bland dem som dör. i t ex UK är det ju fortfarande många kvar på sjukhus och många som dör även om det minskat extremt mycket. Är de som ligger på sjukhus nu folk som missat att vaccinera sig i närtid eller folk som ligger kvar sen länge? Eller är de vaccinerade men inte fullvaccinerade? Samma sak i USA förstås.
    Du kanske är bättre på att leta fram sån statistik än jag ;)

Lämna ett svar till Anders GustafssonAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa