≡ Menu

Coronaveckan som gått, v49: Sverige ett av Europas minst utsatta länder/ Nya restriktioner – i 3 steg/ Vaccinbevis för gym och restaurang på remiss

Varje vecka sammanfattar jag det viktigaste och mest omtalade som hänt kring coronapandemin ur ett svenskt perspektiv.
Här är vecka 49 (6 december – 12 december 2021).

15 191 har nu avlidit med covid-19 i Sverige, en ökning med 21 fall, vilket är fyra fall färre än förra veckan. Det innebär nu andra veckan i rad med färre inrapporterade avlidna. Enligt Folkhälsomyndigheten kan det vara en effekt av att den tredje dosen har hunnit börja nå ut och få effekt bland de äldsta och sköraste.

Sverige är ett av de minst utsatta länderna i Europa just nu. Ett Europa som förvisso är drabbat hårt, men även om smittan i Sverige ökade med 16 procent under senast inrapporterade helvecka, är vi fortfarande långt under andra – vilket överraskar experter, även om någon gissar att det kan bero på att vi drabbas hårt tidigt i pandemin. Även forskare som undersöker virusförekomster i avloppsvatten ger lugnande besked. Fortfarande är det de ovaccinerade som står för majoriteten av de nya fallen (52%), trots att de ovaccinerade bara utgör en femtedel av den testningsberättigade befolkningen (de över 6 år).

Antalet som testade sig fortsätter att öka kraftigt och är nu på nivåer där det finns indikationer att alla som vill inte har kunnat testa sig. I veckan rapporterades också att försäljningen av snabbtester (som är mindre precisa än de PCR-tester som kartläggs i grafen nedan) ökade med 60 procent bara den senaste veckan.
Blande de testade minskar andelen som är positiva något, vilket indikerar att det är mycket förkylningsvirus i omlopp.

Uppdelat i de yngsta åldersgrupperna är det tydligt hur väl vaccinet fungerar direkt efter vaccinering. Men bland ovaccinerade barn (som är den största gruppen här) sker det dels stor smittspridning på flera håll i landet, men också omfattande smittspårning. Detta innebär att åldrarna 10-19 är den åldersgrupp som testar sig mest – och där man hittar flest nya fall bland de ovaccinerade.

Tittar vi på de vuxna åldersgrupperna ser vi att det är föräldragenerationen som drabbas hårdast. Skolbarn tar med sig smittan hem och smittar sin vuxna föräldrar, ålder 30-49.

Vårdbelastningen blir att större, även om det fortfarande är på nivåer som är långt ifrån vårens nivåer. Mest sker ökningen utanför huvudstaden, men bara den senaste veckan har belastningen ökat 20 procent. Det oroar Socialstyrelsen, inte minst eftersom den vanliga influensan samtidigt slår hårt mot sjukvården.

Och i huvudsak är det de ovaccinerade som nu hamnar på sjukhus med covid-19. Ovaccinerade som i övrigt är unga och friska är kraftigt överrepresenterade i varje åldersgrupp, vilket Socialstyrelsens statistik visar.

På grund av vaccinets uppenbara effekt just mot att hamna på sjukhus har politiker och myndigheter skruvat upp tonen den senaste tiden.

Nya rekommendationer

Under tisdagen meddelades nya rekommendationer och en åtgärdsplan mot smittspridningen i totalt tre steg.

Steg 1:

Infördes redan dagen efter presskonferensen, i onsdags 8 december:

  • Alla ska hålla avstånd, särskilt inomhus. Vaccinerade, liksom ovaccinerade.
  • Undvik trängsel i kollektivtrafik. Om det inte går, använd munskydd.
    Arbetsgivare rekommenderas:
  • Undvika större samlingar inomhus, se till att alla kan håll avstånd.
  • Göra det möjligt för anställda att arbeta hemifrån
  • Underlätta för anställda att vaccinera sig och informera om att stanna hemma vid symptom – karensdagen slopas.
    Restauranger, barer och caféer rekommenderas:
  • Undvika trängsel för gäster genom att exempelvis begränsa antalet gäster, möblera om, markera avstånd på golvet.

Julfiranden ska kunna fortsätta som vanligt med dessa åtgärder, men skolor undantas från rekommendationerna, vilket fått hård kritik från lärarfacket. Under presskonferensen uppmanade den nyvalda statsministern också allmänheten till ”krampaus”, det vill säga ta en paus från kramandet (inte en paus för att kramas). Något som genast gjordes om till sång av coronakomiker.
Krögare känner sig förvirrade över reglerna

Steg 2:

Åtgärderna här är inte klara, men ett antal förslag har nu skickats på remiss och där svar väntas inom tio dagar. Dessa införs först om smittspridningen och trycket på vården ökar väsentligt.

  • Vaccinbevis på restauranger, gym, kollektivtrafik, privata sammankomster i hyrda lokaler, men även för offentliga sammankomster med färre än 100 deltagare.
  • Avstå från matcher, tävlingar och läger.
  • Delvis distansundervisning och undvika stora samlingar i skolor
  • Hemarbete

Steg 3:

Om Sverige når en mycket hög smittspridning och vårdbelastning kan följande återinföras:

  • Uppmaning till få nära kontakter
  • Begränsade öpppettider på restaurang och krog
  • Maxantal i butiker
  • Distansundervisning för gymnasiet

Reaktionerna på beskeden har varit många. Några experter tycker det är bra att vara på tårna, andra att det var för lite. Moderaterna vill också ha mer, särskilt vaccinpass för alla samlingar med fler än åtta personer. Vilket har väckt starka reaktioner, inte minst hos ett gäng jurister som tar upp problemet med vaccinpassens utbredning och jämför åtgärden med utpressning.
Krögarna är nöjda med de relativt milda (och lite luddiga) nya krog-rekommendationerna. Men kunder har massavbokat både julbord och konserter, vilket slagit hårt mot restaurang och kulturliv – även om besökare inte har rätten på sin sida när det gäller konsertbiljetter.

Den nya mer smittsamma varianten Omikron fortsätter att sprida sig i Sverige, om än hittills med bara 16 bekräftade fall. I veckan hittades det första fallet utan koppling till utrikesresa, vilket tyder på att det finns viss samhällsspridning av viruset. Det finns kritik mot att Sverige inte testar fler personer, liksom att få som reser in i Sverige vet att de ska testa sig och var de kan göra det. Det finns också kritik mot myndigheternas beslut om munskydd, men Anders Tegnell ser inte skäl till att ändra något utifrån tillgänglig kunskap om omikron. Tegnell har i veckan också sagt att han tror att coronaviruset kommer att påverka oss åtminstone ett år till.

Vaccin

7 662 893 har nu fått minst en dos vaccin (84,8% av befolkningen över 12 år) och 7 260 558 (80,4% av befolkningen över 12 år) är fullt vaccinerade.

Totalt har 16 584 289 doser vaccin delats ut i Sverige, vilket är en ökning med 500 000 doser och därmed 50 000 fler än förra veckans ökning. Inte sedan augusti har det delats ut 500 000 doser under en och samma vecka.

Även om takten alltså ökar går det långsamt. Olika regioner har hunnit olika långt, men att det inte går snabbare oroar på flera sätt. Dels för att de som behöver en tredje dos snabbast inte får det, men också för att skyddet börjar avta för sjukvårdspersonal som fick sin andra dos för mer än sex månader sedan. Det är allvarligt, eftersom det är denna personal som behövs om belastningen på sjukvården nu ökar. Prioriteringsbeslutet ligger hos regionerna, men läkare som insjuknat menar att det mesta nu är ett politiskt käbbel. Sveriges kommuner och landsting menar att de kommer att kunna hålla planen, att alla ska få påfyllnad inom sex månader efter sin andra dos.

Ska Sverige införa ett allmänt och obligatoriskt krav på vaccin? I andra länder är det redan på gång, men Sverige är delad i frågan, visar en ny opinionsundersökning. I en debattartikel förklarar Julia Agha vd nyhetstidningen Alkompis, att det ofta inte handlar om aktivt motstånd, utan att de är omedvetna om syftet med vaccin.

SCB har i veckan kunnat visa på ett samband mellan vaccintäckning och valdeltagande. Där det vanligtvis är lågt valdeltagande är det nu också låg vaccintäckning. Det syns både på kommunnivå liksom områden inom kommunerna.

Nyheter i korthet

Det var allt för den här veckan! Skriv en kommentar om du saknar något.

Den här artikeln är kostnadsfri tack vare personer som varje månad bidrar ekonomiskt för att journalistiken ska vara tillgänglig. 
Du kan också bidra, från 20 kr i månaden, genom tjänsten Patreon.
Artikeln är skriven under licensen CC-BY, fri att dela och återpublicera om du hänvisar tillbaka hit.

Få ett gratis mejl när det finns en ny artikel

* indicates required

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Claes Persson december 12, 2021, 23:41

    Bra, dödsfallen minskar rejält, att dö ”av” covid är numera en ännu mindre extraordinär och minimal risk.
    Trenden är ungefär densamma som tidigare influensor som t ex Svininfluensan m fl.

    Proportioner, varje dag dör ju drygt 250 människor i Sverige.
    Att miljontals människor blir mer eller mindre smittade/förkylda är normalt, varje år.

    Dags att lägga ner all onödig covid-bevakning i massmedier?
    Massmedier kanske kan hitta något annat att tjäna pengar på, t ex det oändliga ”klimathotet”?

    Dagens ”Kvartal”:
    Tillbakablick tidningsrubriker om varning för istid mm under 1970-1990:
    https://kvartal.se/artiklar/fran-istid-till-varmedod/
    Citat: ”Månglare i undergångsbranschen finns det än idag.
    De ropar om panik, att deras framtid är stulen, om mänsklighetens snara undergång.”
    ”För 100 år sedan – på 1920-talet – var risken på global nivå att dödas i en klimat- eller extremväderrelaterad händelse cirka en på 1 000.
    Miljontals människor dödades då i översvämningar, torka, värmeböljor och cykloner. Idag är risken en på 400 000.”

    • Emanuel Karlsten december 12, 2021, 23:42

      Den här kan ju vara bra, som jag inte bifogade i veckans brev, men som ändå ger perspektiv: https://www.instagram.com/p/CXTe1iYoHMp/

      Inte på hundra år har dödligheten varit så stor som 2020.

      Och ovanpå det så försöker vi ju nu rädda sjukvården från att få en övermänsklig belastning igen.

      • Claes Persson december 13, 2021, 01:58

        Hej Emanuel,

        Det enda historiskt exceptionella är att underdödligheten 2019 var ofattbart låg, detta är det enda som världen behöver utreda, varför, har vi något att lära? En slags ”anti-pandemi” för att parodiera på galenskapen inom WHO:s nya definition av ”pandemi”, allt tycks numera vara en ”pandemi”, känn käftsmällen, Orwells ”nyspråk”:
        SVT Rapport, intervju för 12 år sedan om Svininfluensa, samt ordet ”pandemi” (Jmf covid-19) https://www.facebook.com/Lethargus666/posts/4903279483015429

        Dödligheten 2020 var vardagligt medioker.

        Inläggningarna på IVA var lägre än de någonsin varit under 2020.

        Här är enkla fakta:

        Aldrig någonsin har så exceptionellt få dött i Sverige som under 2019.

        Självklart dör då lite fler multisjuka gamla nästa år.
        (Det var även ovanligt få döda 2018, kanske p g a den stora flyktingvågen 2015, med främst unga människor har dödsfallen per capita givetvis gått ner en aning). Om allt hade varit ”stillastående” hade dödstalen under 2020 varit 10,0 döda per 1000 människor under 2020.

        Antalet döda i Sverige per 1000 personer:

        2020 – 9,48
        2019 – 8,64
        2018 – 9,06
        2017 – 9,14
        2016 – 9,17
        2015 – 9,28
        2014 – 9,18
        2013 – 9,42
        2012 – 9,66
        2011 – 9,52
        2010 – 9,65
        2009 – 9,69
        2008 – 9,29
        2007 – 10,03
        2006 – 10,04
        2005 – 10,16
        2004 – 10,07
        2003 – 10,38
        2002 – 10,65
        2001 – 10,54

        COVID-19 VERKAR HA VARIT EN GANSKA ORDINÄR INFLUENSA, SNARAST MILD, CA 3 GGR FLER DOG T EX PÅ IVA (OBS IVA) UNDER SVININFLUENSAN JÄMFÖRT MED COVIDINFLUENSAN, VARFÖR DENNA EXEPITIONELLA HYSTERI RUNT COVID-19?

        Under 2008 dog 453 personer på IVA. (FÖRE SVININFLUENSAN)
        Under 2009 dog 1462 personer på IVA. (SVININFLUENSA)
        Under 2010 dog 1252 personer på IVA. (SVININFLUENSA)

        Under 2019 dog 474 personer på IVA. (FÖRE COVID-19)
        Under 2020 dog 599 personer på IVA. (COVID-19)
        Under 2021 ser ut att bli ett normalår max 500 döda på IVA
        Obs Sedan 2008 har Sveriges befolkning ökat med ca 10 %

        Man tycks ha registrerat närmare ca 6 ggr fler som döda av covid än de som faktiskt dött ”av” covid.
        Se t ex Region Stockholm noggranna undersökning av dödsorsaker 2020, att endast 17 % av registrerade covid-döda, dog ”av” covid, övriga dog ”med” covid, där dödsorsaken var en annan (T ex hjärnblödning, cancer, bilolycka eller liknande) men som hade haft covid en månad tidigare.
        Man konstaterade att 91 % av de som dött var över 70 år och 1 % under 50 år.
        I Sverige har m a o sannolikt ca 3 000 dött ”av” covid, inte 15 000.
        Vi gamla dör som vanligt, helt enkelt.

        Ovanligt få inskrivna på IVA under 2020 enl Svenska Intensivvårdsregistret (SIR),
        Mätperioder: januari-20 december 2020:
        2020: 41 207 vårdtillfällen (dock längre vårdtider, det fanns ju gott om plats)
        2019: 44 329 vårdtillfällen
        2018: 44 515 vårdtillfällen
        2017: 44 123 vårdtillfällen
        2016: 44 196 vårdtillfällen
        2015: 45 095 vårdtillfällen
        OBS, till dessa siffror bör läggas att befolkningen ökat med 522 208 sedan 2015, alltså en halv miljon vilket inte är avräknat för ovan.

        • real Hmm december 13, 2021, 02:08

          Och ändå har den förväntade livslängden minskat. Dramatiskt. Över hela världen.

          Måste ta mycket energi att leva i en så stor förnekelse. Att hålla sina ögon så hårt stängda.

          • Claes Persson december 13, 2021, 02:22

            Hej real Hmm,

            Att kalla stenhård statistik ”förnekelse” berättar en hel del om dig, och dina ”ögon”.

            I min ungdom arbetade jag på mentalsjukhus och som polis, redan då fick jag lära mig att hantera verkligheten. Efter detta har jag grundat en hel del företag sedan 1968, även börsbolag, och anställt ca 2000 personer.

            Det är fint att ha haft förmånen att träffa så många människor, men inte alltid.

            • real Hmm december 13, 2021, 23:44

              Tror dig att du varit på mentalsjukhus. Jag tror dock inte på att du jobbat där.

              Men det ungår mig inte att du din vana trogen återfaller rapbattle när du saknar verkliga svar. Biter dock inte på mig. Bättre lycka med någon annan. Men jag skulle inte hålla tummarna för att du lyckas bättre då heller. Kanske har din omgivning skämt bort dig med det tidigare och låtit dig komma undan med den. Synd, för de gjorde dig en stor otjänst.

        • Arne december 13, 2021, 09:20

          Region Stockholms granskning gällde bara boende på SÄBO, alltså det äldsta och sköraste. Men det gäller väll för alla infektionssjukdomar att de är de dödar de som redan är sjuka och sköra.

          Att titta på helårsbelastningen på IVA och dessutom bara titta på antalet vårdtillfällen är lite missvisande, så här säger intensivvårdsregistret:


          Det totala antalet vårdtillfällen var något lägre 2020 jämfört med 2019, 44 000 respektive 45 500. Bland annat så ställdes planerade åtgärder in och under den första vågen sågs en kraftig minskning av övrig intensivvård. Den totala vårdtiden ökade dock från 121 310 dygn år 2019 till 155 671 dygn år 2020. Medianvårdtiden per vårdtillfälle för COVID-19 patienterna 2020 var 6,1 dygn jämfört med en medianvårdtid för alla IVA-patienter år 2019 på 1,1 dygn. I och med de långa vårdtiderna så ökade beläggningen kraftigt vilket visas i grafen.

          IVA var under första vågen extremt hårt belastat (över 700 inlagda mot normalt ca 350).

          • Claes Persson december 13, 2021, 13:22

            Hej Arne,

            Du tycks ha missat att Region Stockholm genomfört en hel del undersökningar annat än SÄBO. Jag förstår inte varför vissa människor ständigt cherrypickar för att få stöd för sina argument, i stället för att försöka förstå sanningen? Här följer en av många undersökningar som Region Stockholm har genomfört, många fler hittar du på Region Stockholms hemsida:
            https://www.regionstockholm.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/regionfullmaktige/2021/2021-05-04/20210504/p-25-oberoende-utvardering—sekretessprovad-2021-03-09.pdf

            • Arne december 13, 2021, 14:22

              Hej Claes, Tack för rapporten den var intressant och jag har inte sett den innan!

              Rapporten verkar dock inte innehålla några ytterligare journalgranskningar vad jag kan se? De siffror som du har citerat nu och flera gånger innan kommer väll just från rapporten om SÄBO ?

              Det är ju du som har valt eller ”cherrypickat” just den rapporten som har ett snävt urval (ca 220 patienter på SÄBO i Stockholm) och dessutom kommit fram till att COVID bidrog till döden i majoriteten av fallen?

              Jag har gett dig flera källor som gör bredare uppskattningar av dödligheten i COVID tidigare, titta gärna på dem. Du själv länkade till en intressant artikel i läkartidningen, läs gärna den igen:

              https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2021/07/god-samstammighet-mellan-olika-svenska-matt-pa-avlidna-i-covid-19/

            • Claes Persson december 13, 2021, 14:50

              Hej Arne,
              jag påpekade att Region Stockholm släppt många rapporter, läs alla om du vill, du fick länk till en av dessa eftersom du ständigt hakat upp dig på en mindre rapport om SÄBO.
              Jag lämnar nu dessa detaljkommentarer och ägnar mig åt övergripande kartläggning av covid, flera års översikt eftersom detta är det enda av intresse för mig, inte enskilda händelser.

            • Arne december 13, 2021, 15:25

              Hej Claes,

              Du har flera gånger presenterat en egen uträkning där du kommit fram till att covid bara orsakat 3000 dödsfall i Sverige. Som källa använder du såvitt jag förstår en rapport från region stockholm som är baserad på 220 patienter i SÄBO, när du själv presenterar källan kallar du den:

              ”Region Stockholm noggranna undersökning av dödsorsaker 2020,”

              Nu kallar du den

              ” eftersom du ständigt hakat upp dig på en mindre rapport om SÄBO.”

              Men det är väll samma rapport, region stockholm har väll inte gjort någon annan gransking av dödsorsaker 2020 ?

              https://www.regionstockholm.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2021/01/genomlysning-om-dodsfall-vid-sabo/

              Är uppriktigt nyfiken.

            • Claes Persson december 13, 2021, 15:59

              Hej Arne och Kristoffer m fl.

              Detta har jag redovisat många ggr.
              Här skall du få en nöt till att knäcka, FHM-redovisningar, gäller både inlagda på IVA, samt även dödsfall:

              ”På grund av risk för röjande av uppgifter om enskild individ särredovisas inte vaccinationsstatus när antalet vaccinerade är färre än tre utan ingår då i ovaccinerade”

              Som sagt du, Kristoffer m fl har en hel de abnorma anomalier att grotta och gräva i, det vimlar av denna typ av redovisningar, varför? Kan det vara för att lura människor att vaccinera sig?

            • Arne december 13, 2021, 16:55

              Hej Claes,

              Jag har inte sett att du har redovisat det innan, när du säjer:

              ”Se t ex Region Stockholm noggranna undersökning av dödsorsaker 2020, att endast 17 % av registrerade covid-döda, dog ”av” covid, övriga dog ”med” covid, där dödsorsaken var en annan (T ex hjärnblödning, cancer, bilolycka eller liknande) men som hade haft covid en månad tidigare.”

              Vilken undersökning är det du syftar på?

        • Kristoffer december 13, 2021, 14:04

          Claes, som det skrivits många gånger förut när du (och dina gelikar) skrivit samma felaktiga information.

          Tar och lyfter några av de felaktigheter du just återigen skrivit:

          Det är alltså helt felaktigt att kolla på _antalet_ inskrivna på IVA (”vårdtillfällen”).
          För att få plats med fler covidpatienter så ställde man in en stor mängd operationer (där vård på IVA kunde behövas efter operation). Mycket därför var det övriga trycket på IVA lägre med färre inskrivna just då.
          Eftersom covidpatienterna dessutom behövde 6 gånger längre vårdtid (per patient) jämfört med vanliga IVA-patienter så blev vårdtrycket på IVA rejält mycket högre (betydligt fler inlagda vid varje specifikt tillfälle under pandemitopparna och dessutom var covid mer vårdkrävande per patient) trots att antalet som skrevs in var ungefär densamma.
          Se https://www.icuregswe.org/data–resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/belaggning/ samt fråga i princip valfri vårdanställd som varit involverad i IVA-vården så skulle de skaka på huvudet åt ditt påstående.

          Och när det gäller dina påstådda siffror över antalet avlidna på IVA:
          Det konstaterades förra gången (i en tidigare vecko-rapport) när du skrev exakt samma sak att de inte alls verkade stämma med någon tillgänglig statistik. Eftersom dessa tal alltså inte verkade ens i närheten av trovärdiga frågades det efter källa till detta påstående. Något sådant presenterade du aldrig. Istället fortsätter du att skriva nya kommentarer med samma tveksamma (felaktig data eller data som används på fel sätt) innehåll. Så jag upprepar vad andra personer frågat om dig förut. Vad är det för källa du använt till de påstådda siffrorna om dödsfall på IVA?

          Så Claes, försök att lyssna på verkligheten och ta till dig vad Arne och övriga försöker säga dig.

          • Claes Persson december 13, 2021, 14:46

            Hej Kristoffer,
            Det är korrekt att inläggningarna var färre på IVA under 2020, men att vårdtiderna under första vågen av covid, när man hade dimmig uppfattning om covid och var osäker på vårdmetodik medicinering mm, då var betydligt längre än vanligt.
            Jag har ju upprepade ggr hänvisat till SIR-registret för exakt information. Läget är givetvis helt annorlunda idag.
            (Jag har för några år sedan legat på IVA, har man gott om plats på IVA, blir man inte ”utknuffad” så snabbt, och tvärtom)

            Om något nytt okänt inträffar måste man naturligtvis omedelbart inta en försvarsposition, när man har fått kontroll över läget är det lika viktigt att snarast blåsa faran över.

            Mina inlägg beaktar covid under ett tidsperspektiv som sträcker sig över flera år från ungefär 2018/2019 och framåt.
            Att enbart fastna för och cherrypicka enskilda vågor/toppar som inträffar med regelbundenhet ger en helt felaktig bild av den övergripande verkligheten, sådant skapar enbart obefogad skräck och rädsla.

            Vi vet t ex att ”åtgärder” på intet sätt har förhindrat nya korta vågor/toppar.
            Vi vet att dödstalen i världen för perioden 2018, 2019, 2020 och sannolikt också 2021 i stort sett har varit normala, däremot har inskränkningar av mänskliga rättigheter, friheter mm varit historiskt groteska, vi får gå tillbaka till förta och andra världskriget för att hitta liknande ”åtgärder”.
            Som sagt jag bryr inte ett dugg om trivialiteter och tillfälligheter, den som är intresserade av sådant kan ägna sig åt massmediers dagliga och hysteriska rapportering, jag är endast intresserad av den övergripande verkligheten.
            Du och Arne ”spelar” m a o i en helt annan division än mig, vi bryr oss helt enkelt om helt olika saker.
            Mitt förslag är att Arne och du kommunicerar,

            • Kristoffer december 14, 2021, 00:41

              Claes, det blir lite tröttsamt när du gång på gång skriver samma argument utan källor trots att de varje gång motsägs.

              Jag ber dig återigen att, istället för att bara utgå från dina egna hemsnickrade teorier, till exempel ta en titt på antalet inlagda på IVA respektive dag under pandemin. Det må möjligtvis vara så att en del patienter kan vara kvar någon extra natt för observation på sjukhus om belastningen är låg jämfört med om den är hög. Men den skillnade är alldeles för lite för att vara en relevant faktor när det handlar om en konstaterad skillnad på 1 respektive 6 dagars vårdtid. Och dessutom borde den vara åt andra hållet – att normala patienter skickats hem senare eftersom de varit patienterna på IVA när det varit låg belastning.
              Just under covidvågorna (främst 2020 iom att vaccinet började hyffsa till belastningen 2021) var antalet inlagda patienter (antal ”sängplatser” upptagna) mycket högre än normalt och de flesta på IVA var covidpatienter (Socialstyrelsen har grafer med uppdelning på covid respektive vanlig patient). Då skulle man ju snarare (om möjligt) skicka hem patienterna så fort som möjligt, dvs att covidpatienterna fått en kortare vårdtid än vad som annars skulle ha getts om belastningen varit mindre. Notera att även vågen hösten/vintern 2020-2021 gav en kraftig belastningstopp på IVA – så det handlar inte alls om enbart första vågen. Det finns verkligen inget underlag för att man hållt covidpatienterna 5 dagar extra på IVA (dvs 6 dagar istället för normalt 1). Om det hade varit en låg belastning så kanske snittet hade råkat gå upp
              Jag har svårt att förstå hur du så uppenbart har lyckats ignorera både utsagorna från de som jobbat på IVA liksom all vettig analys av den tillgängliga statistiken.

              Du verkar tro att vi försöker korrigera trivialiteter – men det är istället så att det som vi gång på gång påpekar är grundläggande fel. Att det du anför som bevis antingen är felaktigt, att det är taget ur luften eller missförstått vad det säger (eller huruvida det över huvud taget är relevant).

              Men ja, du har rätt i att det är olika divisioner. Jag ser fram emot att istället ha en lärorik diskussion med Arne och hans gelikar där påståenden stödjs av källor och logiskt håller ihop. Så att slutsatserna och avvägningarna bygger på verkligheten och kan leda framåt.

          • rabey december 14, 2021, 10:17

            Kristoffer.
            Jag känner inte till IVA-data från Sverige.
            Men jag har hört något om Nederländerna. Någon skrev i maj 2021 att det fanns 12 500 covid-patienter. 3400 döda. ~ 27 %.
            Är det pålitligt? Jag vet inte.
            IVA är ett intressant sak.Tyskland har 5 gånger fler platser än Sverige. Och de hade en lockdown eftersom ”det fanns fulla sjukhus” . Dessutom hade de färre infektioner (antikroppar).
            Sverige är det fattigaste landet i Europa, som hade de minsta restriktionerna.

            Schweiz har ~ 2 gånger fler IVA. Idag är 291 patienter covid / inte covid 398 / free 149 / det totala antalet 82,2%
            alla städer
            https://www.covid19.admin.ch/en/hosp-capacity/icu?geoView=table

      • rabey december 13, 2021, 09:36

        Claes övertygade mig om att 2019 var lån. 2020 var det en utjämning. Så var fallet i större delen av EU.
        Jag kollade det närmare. Olika nationaliteter och hade alla samma sak. Detta är ingen slump. Det måste ha varit en svag influensa.
        Dödsfall, 2015-20:
        *Född i Sverige: 80149, 80031, 80754, 80470, 77360, 84598
        Befolkning 65+: 1703815, 1725079, 1746048, 1767434, 1787697, 1802685
        *Utrikes född: 10758, 10951, 11218, 11715, 11406, 13526
        Befolkning 65+: 243 412, 251 778, 260 098, 268 277, 277 670, 285 401
        *Min nationella minoritet: 2015-16 totalt 822 (~400 och 422) senare 451, 493, 474, 524 = 0 överdödlighet.
        Befolkning 65+ : 10456, 11440, 12336, 13257, 14116, 15003

        Det kvinnliga levnadssnittet 2018–2020 ökade med 15 dagar och det för män minskade med 66 dagar.
        2021 constans

        Vilket inte ändrar på att det övergripande målet är frågan om sjukhus och tillgång till läkare. Covid är det snabbaste sättet att ta sig till sjukhuset. Ett stort problem

        Emanuel, har du någon information om vaccination bland invandrare?

        • Claes Persson december 13, 2021, 13:45

          Hej rabey,
          Ja, det enklaste är att alltid kolla statistik och vid avvikelser försöka förstå. I fallet dödstal 2019 och 2020 ger den historiskt unika avvikelsen, extremt låga dödstal, naturligtvis lite högre dödstal nästkommande år. Vi gamlingar, multisjuka dör ju förr eller senare. Under 2019 fick många av oss ett års ”uppskov”, jag är inte säker på att alla uppskattade detta eftersom det kan vara ett lidande och mänsklig förnedring att ha drabbats av otäcka och smärtsamma sjukdomar.

          I brist på argument vad gäller dödstal under några års tid drar många till, cherrypickar, extremt korta perioder, korta ”vågor” när många avlider.

          Ett vanligt argument är också att vi lärde oss att tvätta händer och vara försiktig i umgänget med andra människor, vilket man då påstår har begränsat spridning, smitta och dödsfall.
          Man hoppar då alltid över fenomenet med att oavsett åtgärder har samma toppar återkommit, eftersom detta inte överensstämmer med den ”logik” de tidigare anfört osv.

          Det enda sättet att få en överblick om vad som faktiskt har hänt är att se till längre tidsperioder som t ex 2019 samt 2020 eller t ex hela 2000-talet, då med en övergripande syn på extraordinära förändringar, som t ex stor invandring av unga personer.

          Helt klart är att covid inte har inneburit några större förändringar av det som brukar ske, förutom att man globalt har tagit bort en hel del mänskliga rättigheter och friheter, man har dessutom lyckats att implementera obefogad skräck och rädsla samt en helt onödig polarisering mellan människor, skadeverkningar av allt detta kommer världen troligtvis drabbas av under flera år framöver.

          • rabey december 14, 2021, 11:39

            Claes, jag stöder din idé att 2019 års Antipandemic bör förtydligas. Vi vill bara veta sanningen. Kanske är Kungliga Vetenskapsakademien intresserad av ämnet?
            Alla nationaliteter i Sverige har upplevt detsamma , och i mindre utsträckning bland andra, länder : DE, AT, ES, UK, FI, DK, NL, BE, PL, CZ, SLO, HU, PT, RU, RO, LV LT, EE

  • real Hmm december 13, 2021, 02:05

    En positiv nyhet enligt mig och som jag tänker hade varit värd att ta upp är att nästan ca 80% av den vuxna befolkningen i Sverige är för covid-pass, enbart ca 10%är emot och resterande vet ej. Gav mig hopp om mänskligheten i Sverige.

    • Claes Persson december 13, 2021, 02:25

      Hej real Hmm,

      Kan du ge mig den forskning som säger att ”nästan 80% av den vuxna befolkningen är för covid-pass” mm? Jag har aldrig sett denna siffra, det är väl inte så att du ljuger?

      • Inge december 13, 2021, 05:17

        Ja tror att fröken real Hmm syftar på en undersökning som Kantar Sifo genomförde i augusti på uppdrag av Sveriges producenter och privatteatrar, där 81% var positiva till ett vaccinpass, man krävde där antingen ett negativt PCR test eller krav på två covid sprutor för att få besöka teatrar, konserter osv.
        En övervägande majoritet av riksdagspartierna är dock positiva till vaccinbeviset. Samtidigt som drygt 62% av väljarna är skeptiska enligt en undersökning där 13321 deltog se nedan.
        https://marcusoscarsson.se/just-nu-majoritet-av-partierna-oppna-for-att-infora-vaccinpass-i-sverige/
        Jag tror att skepsisen över nyttan med detta pass är i ökande. Många som tagit vaccinet trodde nog att passen skulle göra att de kunde börja leva normalt igen, men det är få som nu tror att passen verkligen bidrar till att hålla smittan nere speciellt nu när det visar sig att många redan vaccinerade blir sjuka och för smittan vidare.

        • Claes Persson december 13, 2021, 13:04

          Hej Inge,

          Ja, som i alla undersökningar beror det på hur man ställer frågan/orna. Finns det många undersökningar brukar det likna ”hela havet stormar”.

          Det är dessutom en stor skillnad på covid-pass som förknippas med att man är fullvaccinerad, vilket innebär att man kan vara aktiv smittspridare, samt PCR-test som ”skall” visa att man inte är smittad.

          Logiskt sett skulle inte covid-pass kunna vara giltigt någonstans, om man eftersträvar att utplåna smittade från sammankomster.

        • real Hmm december 13, 2021, 23:51

          Hej!

          Undersökningen som jag syftade till är gjord efter införandet av covidpassen.

          PS T.o.m. Frankrike har lagt ner att titulera folk (ska vi säga som det är, kvinnor) efter deras civilstatus.

          Sverige har i stort sett lagt ner alla tittar i vardagligt tal.

          För övrigt så är min korrekt titel en helt annan.

          Tingeling!

        • real Hmm december 14, 2021, 00:15

          Förresten, varför skulle acceptansen gå ner nu? Idag kan du gå på match, konsert mm. Det kunde du inte alls så här års i fjol. Ja du kunde det inte ens i våras.

          Hela orsaken till att allt fortfarande är öppet är ju pga passen. Annars hade allt stängts och begränsats igen. Du hade förmodligen också beordrats att inte resa längre än 2 h från ditt hem. Etc..

          Som det mesta andra som kommer från ”det här hållet, er logik haltar svårt.

      • real Hmm december 13, 2021, 23:53

        Claes, börjar det bli hett om öronen på dig nu?

  • Björn december 13, 2021, 20:27

    Emanuel, du skriver att ”Ovaccinerade som i övrigt är unga och friska är kraftigt överrepresenterade i varje åldersgrupp, vilket Socialstyrelsens statistik visar.”

    Det där med att friska unga drabbas i stor utsträckning undrar jag hur sant det är. Antar att du syftar på avsaknad av dokumenterade underliggande sjukdomar som socialstyrelsen använder sig av, men detta fångar väl inte upp alla personer med t.ex. fetma, då de flesta inte har det som en dokumenterad sjukdom? Vi vet ju att fetman är utbredd i Sverige även i yngre åldersgrupper och att dessa har flera gånger större risk att drabbas allvarligt av covid. Vid denna studie hade 40% av covid-patienterna på IVA fetma och det är möjligt att denna siffra är ändå större för yngre åldersgrupper. Vad jag vet har det inte undersökts eller rapporterats om. https://www.vardfokus.se/nyheter/fetma-fordubblar-risken-att-do-i-covid-19/

  • MF december 13, 2021, 21:40

    Informationen bakom länken stämmer nog inte.

    Man kan t.ex. läsa på Dagens medicin*
    ”Inget rekordår – För om folkmängden tas i beaktande dog 1,1 procent av Sveriges befolkning år 1993, att jämföra med ”bara” 0,9 procent förra året, pandemin till trots.”

    Eller man kan läsa om saken på folkhälsomyndighetens sida.

    * https://www.dagensmedicin.se/specialistomraden/infektion/overdodligheten-2020-tyder-pa-lagre-dodstal-i-covid-19/

    • Kristoffer december 14, 2021, 00:56

      MF, då antar jag att du även läste:
      ”Att göra historiska jämförelser som dessa kan dock vara mycket vanskligt, påpekar Linus Garp.

      Det är jättesvårt, eftersom befolkningen ändras hela tiden. Inte bara folkmängden utan också dess sammansättning.”

      på sidan du länkade till.

      Emanuel skrev för övrigt för något år sedan på denna sida om statistiken över dödsfall och jämförelserna mellan olika år.

      Hursomhelst:
      Glöm inte bort att 2020 fick bara en mindre andel av befolkningen (~15%, om ens det) covid just genom att restriktionerna/beteendeförändringarna begränsade smittan. En smitta utan restriktioner där större delen av befolkningen drabbats av infektion hade gett en mångdubbelt högre överdödlighet (och troligtvis ännu mer än så då sjukvården inte hade haft möjlighet att ta hand om alla). Då hade dödligheten 2020 stuckit ut betydligt mer.

      • MF december 14, 2021, 06:24

        Att det är ”vanskligt att göra historiska jämförelser” gäller då även den som gjorde den vanskliga och därutöver fullständigt felaktiga jämförelsen som det länkades till. Det måste väl ändå anses mindre fel att sprida enbart vansklig information än vansklig och felaktig information!

        Som en som sporadiskt följt med denna blogg börjar man undra vad som hänt då kvaliteten på det kritiska tänkandet ser ut att sjunka. I själva verket har det på denna blogg postats artiklar som bevisar felaktigheter i den nu länkade artikeln.

        Hursomhelst argumentet, är även det vanskligt, det finns inga empiriska bevis att NPI:s hjälper, fortfarande hittas ingen korrelation mellan nedstängning och få Covid-19 dödsfall på sikt.

        En färsk undersökning* visar på det motsatta!

        ”Several reports find that lockdowns, even if they were to be highly effective, can be predicted to cause at least 5–10-times more harm to population wellbeing and deaths in the long-term than they prevent (46, 53, 77–79).”

        ”We need to reset the pandemic response so that we can manage risk and save more lives from both COVID-19 and lockdowns, thus achieving far better outcomes in both the short- and long-term.”

        https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2021.715904/full

        • Kristoffer december 19, 2021, 01:45

          MF,
          Vad hade den där undersökningen med det hela att göra? Var det som svar på att jag påpekade att de extra dödsfallen för 2020 bara var för covidsmitta i en liten del av befolkningen (dvs, att toppen hade blivit många gånger högre om smittan fått härja fritt)? Dvs att du påstår att det inte hjälpte något att ha åtgärder?
          I så fall är din logik haltande, de citat som tar med handlar ju inte om huruvida åtgärderna inte hjälper mot smittspridningen. Utan framtida möjliga effekter av åtgärderna (i huvudsak långt efter 2020) jämfört med nyttan. Dvs att det är viktigt med rätt sorts åtgärder avvägda mot fler parametrar än bara smittspridning. Men nu var det ju statistiken kring dödligheten vi pratade om och vad som är rimliga tolkningar av den.

  • Hans Jonsson december 13, 2021, 23:58

    Angående journalgranskningar i regionerna Stockholm, Kronoberg och Östergötlan så är det lite oklart vad de är ute efter då de inte diskuterar sina rön i förhållande till begreppet ”Underliggande dödsorsak” som Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och WHO använder i enlighet med ”Den internationella klassifikationen ICD, International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, har funnits i cirka hundra år.” och som framgår av dödsorsaksintyget.
    Om granskningarna varit ute efter att argumentera för att införa ett nytt begrepp eller att de anser att dödsorsaksintygen varit felaktiga så antar jag att de skulle skrivit ut det. Följaktligen så säger granskningarna egentligen samma sak som det som är allmänt känt, nämligen att de som avlidit i stor utsträckning varit gamla och skröpliga (haft andra sjukdomar).
    För intresserade så går det att läsa om definitionen på olika ställen, men så här skriver Socialstyrelsen: ”På dödsorsaksintyget anges vanligtvis flera dödsorsaker som kan kopplas till dödsfallet, varav den underliggande dödsorsaken är den som inleder det förlopp som leder till döden. De övriga dödsorsakerna som anges på dödsorsaksintyget kan vara sjukdomar eller tillstånd personen haft länge eller som uppkommit i samband med dödsfallet.”
    Det går också bra att titta på Folkhälsomyndigetens jämförelse mellan de tre vanligaste statistikredovisningarna över antalet avlidna i Covid-19. De är Folkhälsomyndighetens som baserar sig på definitionen: testat positivt och avlidit inom 30 dagar, Socialstyrelsens dödsorsaksregister (baserat på den underliggande dödsorsaken) och överdödligheten (jämfört med statistiskt förväntat antal avlidna). De tre kurvorna är likartade och kan tillsammans sägas vara ett tämligen säkert bevis för att vi har ca 15 000 personer som avlidit till följd av Covid-19. Då är det rimligt att vi håller oss till Socialstyrelsens dödsorsaksregister som ju också är WHO:s använda standard.
    De finns en del läsvärt om detta i läkartidningen för alla som vill slippa den avsiktligt spridda förvirringen.

  • Inge december 14, 2021, 11:58

    Emanuel du framhåller även denna vecka att..

    ”Fortfarande är det de ovaccinerade som står för majoriteten av de nya fallen (52%), trots att de ovaccinerade bara utgör en femtedel av den testningsberättigade befolkningen.”

    Detta samtidigt som nedanstående klassning gjorts vilket absolut borde ha påverkat den höga andelen ovaccinerade i statistiken ovan?

    ”På grund av risk för röjande av uppgifter om enskild individ särredovisas inte vaccinationsstatus när antalet vaccinerade är färre än tre utan ingår då i ovaccinerade”

    Blir inte trovärdigheten lidande när färre än tre smittade på sjukhusen oberoende vaccinationsstatus klassas som ovaccinerade?

    Studerar man dessutom exelfilen med ”Veckorapport om covid-19, vecka (48)” så ser man att smittade 65+ och grafen avlidna med covid, nu nästan uteslutande består av vaccinerade?

    Menar du Emanuel att förklaringen även här är en helt naturlig följd av att en majoritet är vaccinerade?

    Det verkar som fokus nu flyttats från antalet döda (kanske inte lika intressant att redovisa längre då majoriteten av de döda i covid är vaccinerade?) till antalet smittade och då speciellt mot de yngre som knappast upplever sjukdomen värre än en lite värre influensa?

    • Kristoffer december 15, 2021, 11:27

      Det är allmän standard i olika sammanhang att inte särredovisa när det handlar om mycket små tal just pga integritetsskäl.
      Men när det sedan summeras ihop i större grupper så kan man särrredovisa dessa personer. Dvs det är inte så att de fortsätter att ingå i en annan grupp även när man slår ihop talen.
      Dvs, om det anges 0 på något ställe – då kan det vara så att det egentligen är upp till 2st. Men (i princip) så fort det inte är 0 så är det den verkliga redovisningen.

      Huruvida någon klantat sig på något stället eller om det finns något enstaka undantag (där man annars hade kunnat räkna ut den enskilda individen) kan jag inte avgöra, men med tanke på att fördelning av ovaccinerade/vaccinerade hänger ihop i flera olika redovisningar (inte bara FoHMs) så ser jag ingen anledning till att generellt misstro talen.

      ” så ser man att smittade 65+ och grafen avlidna med covid, nu nästan uteslutande består av vaccinerade?”
      – Ja, i de grupperna är andelen vaccinerade mycket högre än för befolkningen i stort. Något Emanuel flera gånger tagit upp i sammanställningarna. Du måste jämföra med respektive grupps storlek för att få en vettig slutsats. Men för varje åldersgrupp är det betydligt större andel av de ovaccinerade än de vaccinerade som konstaterats ha covid (så även om det möjligtvis finns en viss underrapportering för vaccinerade skulle den behöva vara mycket stor – i princip orimligt stor – för att motsäga att vaccinet hjälper mot sjukdom).
      För antalet döda är det rimligare att kolla på åldersuppdelad statistik och tillsammans med vaccineringsgrad. Där syns tydligt att det är betydligt riskablare att vara utan vaccin. Trots att det i varje åldersgrupp antagligen är vanligare att vara vaccinerad när man är skröplig (och därmed generellt har en större risk att dö). Med vaccin liknar dödligheten mer en vanlig förkylning/influensa – att några äldre inte orkar med ens en sådan infektion men att få yngre dukar under.

      Restriktionerna tidigare motiverades mycket med vårdbelastning även då men även dödsfall. Även om många i allmänheten fokuserade på dödstalen. Nu har vi (för de vaccinerade) gjort den ena hanterlig. Men den ovaccinerade gruppen är fortfarande för stor för att sjukvården inte ska bli överbelastad av en ohämmad våg av covid. (bara de ovaccinerade är såpass många att om de flesta blir sjuka så fyller de sjukhusen mer än tidigare vågor). Så tyvärr måste vaccinerade fortsatt begränsa sitt levende pga alla ovaccinerade.

  • Sanna elisabeth december 14, 2021, 22:24

    Ser att din statistik för att ovaccinerade är en majoritet löper fram till vecka 46. Misstänkte det.
    Vad hände sen?
    Man började införa testning även av vaccinerade.. innan dess, testade man ju enbart ovaccinerade.

    Och annan trött fakta:
    som du såklart redan vet räknas en person med 1 spruta i kroppen som ovaccinerad. Samt att en person med 2 sprutor i kroppen, plus 14 dagar, OCKSÅ räknas som ovaccinerad… lägg på att man, fram till slutet av november inte ens testade vaccinerade personer när de kom in till iva…
    Eller det faktum att om det är 3 eller färre på iva så räknas de alla in som ovaccinerade, för annars kan man ju råka spilla ut information till allmänheten som INTE får komma ut på grund av tystnadsplikt inom sjukvården……
    (Behöver jag ens nämna ironin i det faktum att alla ute i vardagen NU MER ska visa en QRkod som bevis av sin vaccinationsstatus! Men på IVA får man minsann INTE röja sagda medicinska status.)

    Hur många har tagit en tredje dos?
    Det kan inte vara så speciellt många, framförallt inte för att ge någon signifikant skillnad i siffror.
    Min mormor som är 93 år visade mig sin kallelse för en 3e spruta den dagen hon fyllde år.. Hon hade precis fått brevet, då i vecka 45, och kallelsen gällde slutet av november.
    Mina föräldrar som är över 63, respektive 65, har inte sett röken av någon kallelse. Det har heller inte mina mostrar eller farbröder som är 70+.

    Om en tredje spruta kan ha gjort något, så är det förhoppningsvis för de allra äldsta. Men låt det vara så.

    Varför vi inte skenar iväg i dödsfall just nu är nog mer troligen för att de flesta yngre, dvs -50 neråt, har skapat naturlig immunitet åt befolkningen…
    Det är Sverige så jäkla tokhyllade för i övriga världen… Vi ses idag som ”The Swedes got it right”…

    Och:

    Om det idag är färre än 50 personer på alla iva-platser i hela Sverige. Även om det är 50 med just Corona, eller 50 totalt, så är det ju möjligtvis sant att några av dessa undantag som jag nämnt här ovan är orsaken till att det ”ser ut” som att det är ovaccinerade i majoriteten..
    Oavsett så låter detta lågt, för säsongen.
    Vi är ju mitt i influensasäsong.
    Influensasäsongen har alltid pågått från slutet av november till och med mars. Alla år….

    • Emanuel Karlsten december 14, 2021, 22:33

      Nej? Det är fortfarande en majoritet ovaccinerade fram till vecka 48, vilket jag skriver? Läs gärna igen!
      och du har fel om att en person räknas som ovaccinerade 14 dagar efter andra sprutan – det är ju tvärtom då man räknas som vaccinerad.

      • Inge december 14, 2021, 23:36

        Emanuel hur kan du tolka Sanna så fel? Du måste ju vara väl medveten om att hon menar upp till 14dagar och inte efter 14 dagar som du påpekar?
        Sedan detta med vilka som är i majoritet eller inte? Du verkar inte ha läst varken mitt eller sannas senaste inlägg med tanke på hur du svarar?

        • Sanna elisabeth december 16, 2021, 05:12

          Jo visst är det Självklart att han vet vad jag menar…
          Här svarar han enbart på en liten detalj av de argument jag framför. 🤦‍♀️

          Har lärt mig det senaste året att alla journalister svarar precis såhär ”icke-svarande”.
          De svarar, men samtidigt qvarar de inte, om du förstår vad jag menar..
          Antagligen är de rädda för att tappa ansiktet, vilket man ju ändå kan förstå.

          Men det blir ju så missvisande.

          Mer respekt om du tappar ansiktet och rättar dina fel, än att du klamrar dig fast vid felaktigheter och potentiella lögner.

          …….

          Kan det vara så att den här journalisten fick högmod när han hamnade i rampljuset våren 2020, då han ifrågasatte sveriges strategi?
          Att den luft han blåste upp sig med använder han sig fortfarande av idag, trots att han springer politikernas ärenden? Precis likt en kvällstidningsskribent.

          Jag har all förståelse för att man inte vågar stå emot massan. Verkligen.. Ingen behöver bli tvingad till det.
          Men när man söker patreon-bidrag för sin journalistik kan man väl ändå komma med något nytt, och inte ha exakt samma narrativ som vilken blaske-journalist som helst?
          Vore det inte i så fall lättare att bara ta det där aftonbladet-giget, för si och så mycket cash i månaden, istället för att frilansa?

          Naivt av mig, men jag trodde tanken med frilans var att man diffade från allt det andra och inte ville ha en chef som bestämde vad man skulle skriva…….

          Jag mottar gladeligen fakta om frilansande journalister. Jag har bara min bild, så om någon har en annan bild av det vill jag mer än gärna höra.. 😊

          (Side note till journalister: Woke och cancel-kulturen är död. Det bör du inte använda dig av längre. 😜 den dog med 2020 och har ingen plats längre. Det nya är att man diskuterar, inte ”cancellerar”)

          • Emanuel Karlsten december 16, 2021, 09:02

            Hallå igen Sanna, menar du något annat än det du skriver är det svårt för mig att svara på det. Försök gärna igen, istället för att gissa eller smutskasta mina motiv. Jag får väldigt många kommentarer och mejl varje dag och det är svårt att hinna svara och värdera vilka jag ska svara.

            • Inge december 16, 2021, 11:48

              Emanuel om en journalist som du som är tränad på att genomskåda och avslöja felaktigheter, så radikalt kan misstolka Sannas text, hur skall vi då kunna lita på de tolkningar du gör när det gäller covid bevakningen?
              Jag väntar fortfarande på en utlovad förklaring av dej, gällande ditt tvivelaktiga påstående?
              ”Inte på hundra år har dödligheten varit så stor som 2020.”
              Vidhåller du fortfarande riktigheten i detta påstående? Detta trotts att SCBs statistik så klart visar på motsatsen?

            • Emanuel Karlsten december 16, 2021, 11:57

              Ja det vidhåller jag, har ju också gett dig länk till instagram där det förklaras mer men ska försöka hitta tid att göra det även här.

      • Claes Persson december 15, 2021, 00:48

        Det haglar mycket siffror i luften, t ex enligt SVT var 64 % av alla på IVA fullvaccinerade (omkring 4 december) samt ökar ständigt, och då har man räknat bort alla vaccinerade som tas bort ur statistiken, SVT nyhetssändning: https://www.youtube.com/watch?v=yoWrg5Zcp1I

        Med tanke på den dramatiska mängd ökande biverkningar, många allvarliga, vaccinerna ger upphov till, undrar man varför i stort sett alla under 50 år skall vaccineras, dödstalen för dessa under 50 år, ”av” covid, är ju närmast mikroskopiska?

        Hur räknas dödsorsak för de under 50 år som dör? Även dessa inom 30 dagar, efter att de blivit vaccinerade, ”underliggande” dödsorsak vaccin?

        Frågorna börjar hopa sig, vad är det som händer?

        • Kristoffer december 15, 2021, 12:40

          Aha, äntligen en källa (även om det enbart var en länk till ett enstaka klipp från SVT).
          Det var alltså inte en generell uppgift om antalet vaccinerade på IVA. Utan av enbart de äldre (60+ enligt det som sades).
          Denna grupp är ju ännu mer vaccinerad än övriga. Där någonstans 92-93% är fullvaccinerade om man enbart justerar för åldersstrukturen (men att det antligen är annu högre om man tar hänsyn till risk för IVA generellt). Så istället för 92% fullvaccinerade var det vid detta tillfälle enligt SVTs uppgift 64%. Det innebär mer än 4 gånger högre risk för IVA för ovaccinerade/endos 60+ (istället för att vara 7-8% av gruppen är de 36%, och då lär de med 1 dos också ha bättre skydd, så 6% ovaccinerade i befolkningsgruppen lär utgöra majoriteten av de 36% icke fullvaccinerade på IVA).
          Men sådana här uppgifter ska man ta med en nypa salt. Det är en stor risk att det är någon som råkat se en ovanligt hög siffra och tyckt att det varit något värt att rapportera. Dvs, i så fall en avvikande hög siffra istället för den vanliga fördelningen. De gånger jag sett fördelningar så har det varit lägre andel fullvaccinerade än så vilket tyder på en avvikelse pga slumpen.

          Däremot så är skyddseffekten något lägre för de äldsta, men först vid höga åldrar (70+) kommer man ner under 10 gånger större risk för sjukvård för ovaccinerade jämfört med vaccinerade i samma åldersgrupp. Se socialstyrelsens tydliga sammanställning på https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/ under rubriken ”Vaccination och vård för covid-19”.

      • Claes Persson december 16, 2021, 05:49

        Man räknas som ovaccinerad 14 dagar efter man fåt andra sprutan, men detta är ju inte det enda exemplet på att man vill styra om så många människor man kan som ”ovaccinerade” av statistiska skäl för att skrämma människor att vaccinera sig. Problemet med denna typ av manipulation är den verkar i motsatt riktning, den genomskådas så så småningom bland människor som tänker.

        Vi har ju aldrig i världshistorien lyckats stoppa virus-influensor/infektioner med restriktioner eller vacciner eftersom dessa ständigt muterar och har mycket hög smittspridning.

        De rädda människor som ännu inte snabbat denna verklighet börjar nu förstå detta, och det börjar bli väldigt många av de som lurats att ta vaccin. Dagens fars med omikron kommer sannolikt bli droppen.
        Det fruktansvärda är världens ledare och massmedier/journalister aldrig mer kommer att få tillbaka någon trovärdighet, när en stor allmänhet börjar förstå att de blev grundlurade att ge upp mänskliga rättigheter och friheter för återkommande virusinfluensa som inte inneburit att fler människor dog under 2019+2020 per capita än någon annan tvåårsperiod, snarast färre och att 202 också kommer att bli ett normalår med omkring 92 000 döda.

        Allt skit vi utsatts för, av massmedier och politiker och ”experter”, skräck, rädsla, indragna mänskliga rättigheter, frihetsberövanden mm har varit en bluff. Numera är merparten av dessa ”desperata”

        • Arne december 16, 2021, 07:20

          Hej Claes,

          Ett exempel på luftvägsinfektion som har stoppats med restriktioner är SARS (under 2002-2004). Med vaccin har man stoppat svininfluensan.

          Finns anledning till lite optimism i alla fall!

          • Claes Persson december 16, 2021, 16:04

            Hej Arne,
            Jag har alltid undrat hur det är att leva i en värld full av trams, sagor och fantasi?
            Förbättrar detta livskvalitén?

            Även verkligheten kan omvandlas, det är bara att krypa ner i Kaninhålet och besöka Alice i Underlandet, där sanningen är lögn och lögn är sanning. WHO bor numera därnere stadigvarande.

            SVT Rapport, intervju för 12 år sedan om Svininfluensa, samt info om när WHO uppvärderade sin betydelse och makt genom att omdefiniera ordet ”pandemi” att i princip gälla alla nya förkylningsmutationer https://www.facebook.com/Lethargus666/posts/4903279483015429

            • Arne december 16, 2021, 19:41

              Hej Claes,

              Jag bara rättade det felaktiga påståendet

              ”Vi har ju aldrig i världshistorien lyckats stoppa virus-influensor/infektioner med restriktioner eller vacciner eftersom dessa ständigt muterar och har mycket hög smittspridning.”

              SARS, MERS och H1N1 är luftvägsvirus som inte längre sprids.

              Vi är båda vuxna (tror jag) så jag förslår att vi kan diskutera:

              1) Utan personangrepp.

              2) Utan att berätta när vi bildade våra företag och hur många vi har anställt 😉

              3) Genom att presentera källor för våra påståenden.

              Trevlig Kväll!

  • Inge december 16, 2021, 14:42
  • Chris december 17, 2021, 05:54

    Tack för att dina artiklar är gratis!
    Vad man bör tänka på och som många inte verkar känna till är att i statistiken räknas du som tagit sprutan som ovaccinerad under de två första veckorna efter att du fått sprutan, både efter första och andra injektion. Detta medför att dessa personer räknas som ovaccinerade om de testar positivt under de två veckorna ifall de blir inlagda på sjukhus. De allra flesta biverkningar från sprutan sker också under de två första veckorna efter injektionen och många av biverkningarna är samma som när du fått CoV. Genom att föra statistik på det här sättet mörkas antalet smittade som fått sprutan. Det finns även rapporter om att många biverkningar från sprutan inte rapporteras in som biverkningar alls eftersom du räknas som ovaccinerad de två första veckorna efter injektionerna. (Detta är kanske något du Emanuel Karlsten, som oberoende vågar gräva lite mer i? En sammanställning som jag saknat i svensk media är ett kurv-diagram som jämför månad för månad antalet dödsfall med antalet vaccinerade under 2020-2021)

  • Chris december 17, 2021, 07:42

    Enda anledningen, som jag ser det, till att de inte vill att det ska finnas några ”ovaccinerade” är för det inte ska finnas någon kontrollgrupp att jämföra med om några år när sanningen om biverkningarna och dödstalen för sprutan verkligen visar sig. Om kontrollgruppen finns kvar kan de inte ju hävda att det skulle vara ännu värre om inte alla tagit sprutan, utan alla behöver då istället stå till svars för sina handlingar och brott mot mänskligheten.
    En annan fundering jag har är hur de har/ska lyckas tillverka 3 doser för hela världsbefolkningen, dvs. 3 x 7,8 = 23,4 miljarder doser? Låt säga det tar en sekund att tillverka en dos och finns 5 vaccinföretag med 5 fabriker var = 25 fabriker.
    31536000 sekunder/år x 25 fabriker = 788,4 miljoner doser/år. Att tillverka 1 dos åt all tar då 10 år och 3 doser var tar 30 år!
    Det är verkligen något som inte stämmer! Kolla bara på siffror över hur många doser de säger sig ha redan delat ut!

    • Arne december 17, 2021, 13:33

      Hej,

      8.63 miljarder doser ska ha delats ut i hela världen.

      Låt oss säja att det går att tillverka 11 doser i sekunden i varje av de 25 fabrikerna.

      31536000 sekunder/år x 25 fabriker x 11 = 8.668 miljarder doser/år.

      Det stämmer gaska bra, vilken tur!

      Jag tror att det är svårt att räkna ut hur många vaccindoser som har tillverkats om man bara hittar på siffror för hur fort det går att tillverka en dos samt hur många fabriker som finns. 😉

    • Inge december 17, 2021, 14:09

      Hej Chris.
      Du berör en öm punkt i denna vettlösa massvaccinering som nu skrämt upp hela världen. De som vägrat sprutan och de som fått ett skydd genom naturlig imunitet är troligen en nagel i ögat på makthavare och läkemedelsindustrin som nu gjort gemensam sak. Någon kommer dock förr eller senare att tvingas stå till svars för alla de biverkningar vaccinet har och kommer att orsaka. I alla tidigare medicinska experiment så har det funnits krav på en kontrollgrupp att jämföra med, men tydligen inte denna gång?

      • Claes Persson december 18, 2021, 00:04

        Tänkvärt.

        Om någon undrar över av som pågår, vår nya framtid, absolut QR-kodlydnad, varför fullvaxxade smittar lika mycket mm, lyssna på den bästa sammanfattningen någonsin, sök på:

        Nedkopplat läser The Vaccine Moment – Folkets Radio

        Håkan Julander läser en översatt essä av författaren, poeten och tidigare miljöaktivisten Paul Kingsnorth.
        https://www.podbean.com/media/share/pb-54dkf-114e775?utm_campaign=embed_player_stop&utm_medium=dlink&utm_source=embed_player

        PS.
        Det har ju inte dött fler under 2019+2020+2021 än det normalt dör per capita under dessa 3 år, varför bli hysteriska för absolut ingenting?

      • Kristoffer december 19, 2021, 02:04

        Inge, kontrollgrupp används vid studierna innan vaccin godkänns. När tillräckliga data för effekt finns är det medicinskt oansvarigt att låta studien fortgå och låta de med placebo vara utan en effektiv behandling.

        Sen finns det andra undersökningar där man vid möjlighet använder kontrollgrupp (ifall sådan råkar finnas). Men det finns ingen anledning till att aktivt behålla en kontrollgrupp när effekten visats sig så tydlig som med vaccinen kring covid.

        Biverkningarna av vaccinet är en droppe i havet jämfört med nyttan.
        Ja, immunitet från genomgången infektion hjälper för att minska risken att bli smittad igen (samt att hamna på sjukhus vid denna andra infektion). Men för att nå dit måste man alltså bli smittad. Och riskerna för allvarlig sjukdom av att bli smittad är enormt mycket större än riskerna med vaccinet.
        Och även smittade har enligt uppgift nytta av vaccinet för ytterligare skydd framöver.

        Huruvida man ska ha vaccinpass eller covidpass kan såklart diskuteras. (Men blir tyvärr poänglös om ens världsbild byggts av konspirationsteorier). För själva tillfället lär det knappast vara större risk med covidpass (negativt testresultat är dock lite vanskligt då det är lätt hänt att de är lite för gamla för att vara relevanta), men vaccinpass ger en sekundär nytta i att få en högre vaccintäckning i samhället (när covidpass kan leda till att vissa aktivt vill smitta sig för att få ett mer permanent covidpass). Men visst kan man ifrågasätta om den skillnaden i nytta är tillräckligt stor för att motivera att bara tillåta vaccinpass och inget annat.

      • Claes Persson december 19, 2021, 02:39

        Hej Inge,

        Du har naturligtvis helt rätt.
        Det finns tyvärr människor som inte klarar av att ens läsa enkel statistik över antalet döda per capita t ex under 2018, 2019, 2020, 2021 och se att det dör ungefär lika många människor som vanligt.

        Det värsta är att dessa människor inte tycks förstå vad som pågår rörande kontroll av människor, inskränkta mänskliga rättigheter, slut på frihet och framtidsdrömmar.
        Att få ett liv där den som inte lyder, inte får åka buss eller köpa mat, det är obegripligt att så många människor inte förstår att vi alla är körda.

        • Inge december 19, 2021, 12:09

          Hej Claes.
          Det räcker att titta på utvecklingen i länder som Australien och Canada för att inse att detta handlar inte längre om att skydda befolkningen från död och smitta genom vaccinering utan om något helt annat. Därför blir diskussionen om procentsatser hit eller dit, dödstal eller vilket vacin som ger bäst skydd, totalt meningslösa. Emanuels senaste försök till förklaring varför dödligheten år 2020 skulle vara den värsta sedan spanska sjukan talar sitt tydliga språk. tolkning och pressentation av fakta görs nu helt efter vilket syfte och vilken agenda man bestämt sig för att följa. Jag tänkte besöka en kyrka idag men blev stoppad av två vakter som krävde vaccinpass, detta är första gången i mitt liv som jag blivit hindrad att besöka en Gudstjänst.
          De som ännu inte har fattat att detta handlar om något helt annat än att skydda människor måste vara helt blinda?

          • Claes Persson december 19, 2021, 15:16

            Hej Inge,

            Instämmer helt.

            Det är ofattbart att människor inte ens förstår när de ser enkel statistik, antalet döda per 1000 under 2000-talet.

            Såg i dagens tidningar att Ryssland nu skall börja testa och lungröntga de närmare 10 % som inte är ryssar, var tredje månad, för allehanda sjukdomar, spår av narkotika mm, personerna måste dessutom betala testerna själv.
            (Så småningom kommer man nog göra detta med alla i Ryssland, med hänvisning till att man påstår att man förhindrat flera stycken dödsfall)

            Om något år lär man påtvinga oss alla sociala pass/QR-koder för allt, t ex för att få åka buss, att få vistas endast där myndigheterna har bestämt att A-människor, B…….Ö-människor får hålla till, vilka kategorier som kommer att få bättre och/eller sämre sjukvård osv, osv.
            Dessutom ansiktsigenkännings-kameror överallt.
            Motiv till kontroller är busenkla att hitta på, t ex förbjuda alla människor att ha husdjur eftersom de bidrar till klimatförändringar osv. Det är lätt att hitta motiv för att förbjuda det mesta här i livet.

            Var glad att du idag endast hindras att besöka kyrkor och tillställningar.
            Så småningom kommer kanske folksamlingar över 2 personer bli förbjudna, inte bara ur allmän smittskyddssynpunkt, även för att förhindra upplopp mm.

Lämna ett svar till KristofferAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa