
Bara väldigt, väldigt kort nu. Idag når Almedalen sin kulmen. Det är flest seminarier och så även för mig. Jag ska springa iväg på möten, men vill bara kort få iväg mina länkar (som verkar kajkat ur lite i samband med wp uppgraderades). Hursomhelst var jag på morgonen på TT och Retrievers seminarium om skolan och mediebilden. Intressant – allra mest för att jag aldrig varit i ett sammanhang där en kvällspressgranskning hyllats så unisont. Jag har förberett mig på vanlig och slentrianmässig kritik, men i alla delar hyllades vi – av både politiker och de båda lärarfacken. Fascinerande. Och ett väldigt gott betyg för Skolgranskningen.
Massor av mer händer och har hänt, men vi får ta det senare. Nu måste jag hasta. Men en grej. Den här fantastiska felstavningstweeten från Monica Green. Mer fredagsmys i politiken?

– Meltwater pratar med Carl BIldt om hans twittrande. Han menar att han läser mycket och ofta får reda på saker först via Twitter. Men det är intressant vem han väljer att prata med på Twitter – även om han verkar läsa de som twittrar till honom svarar han bara människor med samma (politiska?) rang som honom själv. Eller enkelt sagt: Carl Bildt adelstwittrar.
– Anton Abele har börjat sin politikwebbshow, Kostymfritt. Jag låter @viktorbk stå för recensionen.
– @jocke tar ansvaret och reder ut turerna kring Ekots grej om illegala webbsändningar (suck). Jag lämnar över pennan.
– Det här borde väl egentligen inte vara någon smickrande lista att vara på?
– Vänstern slog Moderaternas snackisrekord på Twitter, säger Dagens media. Det beror såklart uteslutande på att det inte gick att twittra alls från Reinfeldts tal. Nätet under Almedalsveckan är under all kritik. Inte konstigt att förra årets huvudsponsor Telia har flytt fältet i år.
– Det här med att Justin Timberlake gått in som ägare för döende Myspace. Konstgjord andning.
– 15 kronor lunch för skolmat i Almedalen! Smart sätt att sätta frågan på agendan. Och vad friskolorna gör.
– Det här säger ganska mycket om förhållandet mellan analoga och digitala världar och uppdeleningen där emellan. Justin Bieber, den amerikanska youtube- och twitterstjärna, säljer nästan ingenting alls för glansiga magasin, men Twitter få upprätta egna servrar för att ta hand om alla aktivitet kring honom på nätet.
Det kan tyckas märkligt att det inte går att översätta det till printsammanhang. Vi har ändå här en exklusiv intervju, exklusiva foton. Men av någon anledning följer inte de digitala fansen med när det blir digitalt.
Jag inbillar mig att det handlar om fostran. Att de om är uppfödda med det digitala inte hittar någon relevans att gå över till det analoga. Inte ens när det handlar om deras idol.
Jag gissar att Aftonbladet har sett samma effekt med sina Kissie-omslag eller Veckorevyn med sina Kenza-omslag. Men samtidigt måste magasinen försöka – för att visa att de följer och förstår sin samtid – som frodas på nätet.
På många sätt ett moment22.
– I går visade @tedvalentin sin nya sajt, http://Opinionsbildare.se, lagom och smart lanserad till Almedalen. En fantastisk idé och sajt. Jag hinner inte skriva mycket mer än så, men @mymlan gör en bra genomgång här.
– En ny bloggskvallerblogg har skapats. Vilket så klart på många sätt är fascinerande. Dels att det finns ett sådant behov, dels att det finns människor som älskar att skvallra om skvaller.
– @martinalind berättar själv om hur hon svimmade igår.
Ang 8:an. Kan det inte ha att göra med att Justin är en tweenstjärna och inte alls på något sätt överlappande med målgruppen för Vanity Fair som vid det här laget är en tidning för yngre medelåldern. Bara en tanke.
Jo, men det måste ju ha varit en medveten strategi? Att försöka söka sig ut
till nya målgrupper?