- Svenska företag som har hittat till Pinterest | Helen Alfvegren:
Helen gör genomgång av svenska företag på Pinterest. Jag fattar fortfarande inte ett skit av tjänsten. Verkligen ingenting. Vad som fängslar alltså.
- Legomuren mellan pojkar och flickor – DN.SE:
Detta är intressant. Företag har blivit duktiga på att ta miljöansvar, men inte på att ta socialt ansvar. Mer läsvärd text än du kanske tror.
- WTF QR CODES:
Roligt om hur värdelösa QR-koder ofta är.
- Gratis var rätt 1996 | Journalisten:
Bra klargjort och förtydligat av Andreas Ekström. Tack.
- Scanpix stämmer Google på miljonbelopp | Journalisten:
Hoppsan. Blir intressant!
- Guardian open journalism: Three Little Pigs advert – video | Media | guardian.co.uk:
Lite småkul reklamfilm för Guardian och hur nyheter skapas i dag.
- Kolossen från Ytterån – jakten på Sveriges största hamburgare | cafe.se:
Det är verkligen fascinerande att följa Fredrik Backmans utveckling. Hur han skapat en egen nisch, men framförallt ett eget språk. Jag älskar den här texten! Om vänskap, manlighet – och hamburgare. Läs!
- Online Surpasses Print Advertising Revenues In Russia, Up 56% In 2011:
Onlineannonsering gick om print.
- Det sista halmstråt – Kultur & Nöjen – Sydsvenskan – Nyheter dygnet runt:
Bästa texten om hela kungabarnsspektaklet!
- – Alla namnen är totalt olämpliga | Babylyckan | Nyheter | Aftonbladet:
ÄLSKAR att Herman Lindqvist RASAR och HATAR namnet Estelle. “Fult” “Som nattklubbsdrottning”
- How Forbes Stole A New York Times Article And Got All The Traffic:
Sjukt intressant om hur en tidning kan vinna all trafik – bara för att de fokuserar på rubriken. I tid när vi allt snabbare skummar genom rubriker så blir det viktigt att sticka ut – men framförallt sätta rätt rubrik. Såhär avgörande kan det vara.
- Lasse Anrell om sportjournalistik och feminism:
“Ekonomin har blivit allt viktigare i sportbevakningens urval, vilket kan ses ur ett genusperspektiv. Att man i dag hela tiden kan mäta vad läsarna vill ha gör att tidningarna tar mindre risker.”
Anrell säger sanningar. Bra grejer! - Massvaccinering räddade sex liv | Inrikes | SvD:
Den här massvaccineringen mot svininfluensan räddade tydligen “bara” 6 liv. Sedan när blev 6 liv “bara”?
- Hur fick ni intervjun med Kamprad, Smålandsposten? | Medievärlden:
Hur man får en intervju med Kamprad? Man skickar ett fax. Men det finns flera saker som är intressant i den här intervjun med intervjuaren. Själva intervjun i SMP är superkort och reportern berättar själv hur mkt det fanns som inte fick plats i tidningen. Trots det finns inget extra material på webben, inget ljud, ingen bild – inget bonus. Vad har han gjort av allt det material som inte kom med?
när man nu får en så unik intervju tänker jag att man borde utnyttja tillfället. Konstigt. - The Cosby Sweater Project:
Älska! Jag skulle ha på mig alla om jag kunde!
- Båten 2012:
Det här är både imponerande och väldigt häftigt. Ny generation hyr en hel båt och gör kristet event där. Den karismatiska kristna rörelsen är verkligen den som är bäst på att både paketera och innovera. Kudos till er!
- Kritik mot journalistik om skönhetsideal och kritik mot transparensen på Ajour | Thomas Mattsson – Bloggen om Expressen:
Av någon anledning får jag inte kommentera på @thomasmattsson’s bloggpost här? Jag klistrar in den här istället:
“Hej Thomas! Roligt att du engageras av oss och framförallt hjälper oss att hitta buggar! Det var inget vidare att det räckte med att bara få 5 fler minusröster innan rösten blev transparent. Och heller ingen höjdare att kommentaren i vissa webbläsare, som i din, blev osynlig. Vi har fixat det nu och tackar för att du uppmärksamma oss på det!
Angående själva kommentarsfunktionen skiljer sig våra åsikter åt. Det finns tre sätt att läsa våra kommentarer. Du kan sortera dem efter popularitet, senast eller äldsta kommentar. Som standard har vi popularitet, eftersom vi faktiskt tror att publiken är “redo för nätet” och att låta dem ta plats, vara med och betygsätta kommentarerna faktiskt är viktigt. Det är framgångsrikt koncept som använts med framgång på flera sajter som är större än både Expressen och Ajour – jag tror till och med att du och jag har pratat om det någon gång?
Att våra läsare tycker att Lars Näslunds kommentar var så oviktig/tråkig/dålig/irriterande att de röstade ner den kan tyckas trist, men innebär inte att den är mindre oviktig för Ajour – bara för de läsare som valt att engagera sig kring den.
För den som tycker det är irriterande finns två andra sätt att sortera kommentarerna.Men att kommentaren ska fällas ihop tycker varken du eller vi var rätt. Inte så enkelt, åtminstone. Men även den funktionen är viktig!
Fortsätt att läsa och tyck till! Det mår vi bra av.”
- Sven-Erlands sista blogg – snart tystad av Dagens Nyheter? | Sven-Erland – insikter från partikansliet på Sveavägen:
Hm.
- (1) Vi tar det i…:
Läs Bambusergrundarens rop. Detta är sjukt – var gör medierna? hade jag bara varit hemma hade vi gjort nåt på Ajour.
- Späckhuggare vill ha skydd mot slaveri, typ – DN.SE:
Rubriken? Rubriken!
Next post: DN-krönikan: Om Kony och den tragiska debatten
Previous post: Varför värmer du bara upp en bulle?
Jag tänkte på din kommentar när jag satte ihop den här boarden: http://pinterest.com/rockspindeln/pretty-pink-things/
Du kan säkert pinna design, typsnitt och fotografier om du vill men om det inte kommer naturligt så gör det inte. Jag tycker dock att det är fint att du har 113 följare utan att ha pinnat en enda bild, de har förtroende för att du vet vad man gör.
(Nej, jag följer inte dig.)
Jag tror man autoföljer om man är fb-vän? Men din förklaring var mycket bättre.
PS, gillade verkligen punkt 19, intressant! DS.