- Kanal 5 jublar över Kenza-premiären
- Alltid Nyheter i Sveriges Radio
- Nya SvD.se – under ständig utveckling
- De kallar oss troll (del 1)
- Nyheter24 köper Adwell
- 17 sägs upp i Karlskoga
- Nu flyttar jag till TV6.se!!!
- Tack för en fin födelsedag!
- Länkkärlek?
- Just standing here
- Canadian Mother Will Broadcast Her Natural Birth Online
- Facebook Avoids Timeline Restraining Order — But Delays Launch [UPDATED]
- Stöldgods åter via Facebook – Aktuellt – www.polisen.se
- Spotify Users Jump 3.4 Million to 5.3 Million In 1 Week Thanks To Facebook – hypebot
- Tål ni inte kritik, Second Opinion? | Medievärlden
- "Tidningskrisen är ohejdbar" – Dagens Media
- Drömmen om skägget – hd.se
- 10 Facebook Timeline Designs That Will Blow You Away [PICS]
- 7. ZONER
- CHART OF THE DAY: Time Spent On Facebook
– Att Kanal5 jublar över att Kenza har 35 000 programstarter säger något om hur lång uppförsbacke webbtv fortfarande har. Och vilket enormt försprång Aftonbladets webbtvprogram, med upp till 600 000 starter (för schulman show), har.
– Idag, måndag, drog SR:s nya dygnetruntnyhetskanal igång. Har inte lyssnat men konstaterar bara att de knappast kunde välja en mindre nyhetsintensiv dag. Kungen ger medalj till diktatorer, Volvo lägger ner i Uddevalla, Birro kandiderar till KD och en nobelpristagare får pris – men råkar ha dött två dagar tidigare. Ja hjälp.
– Jag har tidigare skrivit om att jag har svårt, väldigt svårt, för SvD.se:s design. Svd själva hävdar såklart succé, inte bara i läsarreaktioner (och nomineringar) utan också i trafik. Men det sista förstår jag inte. Jag tittade senast häromveckan på just trafiken och tyckte att den sjunkit? Tittade igen nu och ser att nivåerna de senaste fyra veckorna nästan samtliga legat under 1,1 miljoner/v. Vilket är sämre än siffrorna i början på året. Hur hänger det ihop? Och säger det istället att fler, som jag, har haft allt svårare att hänga/hitta på svd.se. Det är trist. Jag har alltid sett svd.se som en sajt som gått före.
– @fredrickaren gör här något briljant. När diskussionen om att läsaran är idioter lyfter han fram svd.se:s mest flitiga kommenterare och ber dem berätta hur de ser på utvecklingen av debatten och att kommentera på svd.se. Läs! Det är ett perspektiv som vi så lätt glömmer.
– Medan resten av mediesverige säger upp folk köper Nyheter24-gruppen upp säljbolag för nätet.
– Först Expressen (ett dussintal), sedan Aftonbladet (upp till 85) och nu Karlskoga (17). Vi har bara sett början på det här. Och jag lovar att #dendärnyagrejen kommer att åtminstone ge några förslag på hur framtiden kommer att se ut för medier. Lansering any day, nu.
– Sveriges mest nördiga och initierade tv-blogg har äntligen köpts upp. Smart drag, tv6.
– En annan sida av Emanuel. Är väldigt glad för min vänskap med @rockspindeln! Men nej, vi är inte ett par… http://www.helalf.se/2011/09/26/emanuel/
– Det är en märklig sak det här med länkspridande. I den tekniska och politiska delen av bloggosfären länkas det friskt, men i den stora, etablerade tjejbloggosfären är varje länk att jämföra med att ge bort läsare. Därför sluter sig bloggar. Länkar inte, stänger rss-flöden osv. Ett märkligt beteende som egentligen bygger på gamla idéer om affärsmodeller och läseräckvidd. Korkade traditioner kan få fäste även där de inte borde finnas.
– Detta är verkligen ingen post ni ska klicka på. Jag vill bara göra er uppmärksamma på ett personligt trauma. Jag följer ett antal av de här tjejbloggsgiganterna, varav Foki är en. Och i veckan har hon fått snålhetsvansinne och stängt sitt rss-flöde så att jag nu måste in och klicka på varje post. Det driver mig till vansinne. Och gör att jag vill byta ut Foki mot nån av de andra storbloggarna. Bara inte Kissie. TVINGA MIG INTE ATT FÖLJA KISSIE FOKI!! https://skitch.com/emanuelkarlsten/f75w4/google-reader-1000
– Kvinna ska sända förlossning online. En dag ska jag ta det här onlinekonceptet och spinna det sjukt hårt. Vänta bara.
– Källor säger att Facebooks timeline nu kommer nå världen den 6 oktober. Och att den här stämningen som gjorts av Timeline.com inte berör när Facebook släpper sin funktion. En röra det där.
– Vi har pratat lite om Polisen på Facebook. Här är ytterligare ett exempel om nyttan med det.
– Vad Spotifys Facebooklansering betydde? Att aktiviteten kring Spotify på Facebook ökade med två miljoner. Såklart.
– Ja, detta är riktigt, riktigt illa. En enkel miss så klart, men det blir ju både parodiskt och komiskt att en sajt som uppmuntrar till second opinions raderar den kritik som kollektivet skrivit om dem.
– Den här texten är bra inte bara för att den sätter krisen i perspektiv, utan också för att den har en alldeles fantastisk liknelse längst ner om vilket race det nu är.
Äh, jag klistrar in den här:
”För journalister likaväl som mediehus är det som i historien om de två vilsna männen på savannen som såg tre lejon närma sig. När den ene började snöra på sig sina nya löparskor frågade den andre om han var klok, han kunde väl inte springa ifrån tre lejon? Svaret: ”Nej, men jag kan springa fortare än du.””
– Fullständig och total igenkänning! Den här @patriklu-krönikören (som också gjorde Kinapuff-grejen) vilken stjärna han är ändå på att sammanfatta sig kärnfullt!
– Åh, så jag älskar när internet trixar såhär! Kolla hur folk har byggt nya facebookprofiler med hjälp av timeline-coverbilden!
– Har ni kikat igenom Aftonbladets nya redesignförslag? Det är spännande tycker jag. Inte bara för att Aftonbladets redesign kommer att sätta avtryck på resten av Sveriges sätt att bygga sidor, utan också för att det gestaltar hur svårt det är att komma ifrån givna former.
Har själv suttit i sådana här grupper och man landar alltid på samma saker. Gissar att de kommer leta sig bort från det supermallade och hamna någonstans runt DN.se-spalterna. Jag gillar mest deras bylineruta där reportern får gott om utrymme, tydligt hur man mejlar och följer reportern. Det här tror jag är rätt väg! (bild: https://skitch.com/emanuelkarlsten/f75b6/a2-artikel-rel-h-annons )
Och bilden jag länkar till – det måste väl vara ett skämt? Comic sans? (bifogar en skärmdump på den också: https://skitch.com/emanuelkarlsten/f75y9/7-zoner )
– Dagens statistik. Kolla kurvan på hur ofta vi använder Facebook jämfört med andra nättjänster. Amazing.
Re 19: Ser ut som att skissen är gjord i programmet Balsamiq och där är det typsnittet standard.
Ah, tack!
Ja helt klart Balsamiq Mockups.
”a look no-one is afraid to criticize: wireframes created with Mockups are intentionally rough and low-fidelity. The idea is to encourage as much feedback as possible…no-one will think you’ll be offended by their input, they’ll know immediately that you just ‘threw it together’ quickly.”
http://balsamiq.com/products/mockups