≡ Menu

Kan vi reda ut det här med att Spotify skulle fått två miljoner nya användare

Igår skickade TT ut ett telegram om att Spotify fått två miljoner nya användare på två veckor.

Men det är något som är märkligt här. Visst, Spotifys entré på Facebook är historisk och ger ett genomslag som antagligen få andra medier kan matcha. Och jag tvivlar egentligen inte så mycket på siffrorna, som jag gör på källan.

Siffrorna, som nyheten bygger på, kommer från Appdata. Nån slags sajt som mäter aktiviteten på olika appar. Därmed också Facebooks nya (och gamla) appar. Däri finns Spotify. Och går man in och kollar på Spotifys Facebook-app ser man den här siffran på fem miljoner som rapporteras. Kollar man på Appdata ser man att de använder samma siffra.

Men säger det något alls om antalet generella användare? Säger inte det bara något om hur många som har använt Facebooks spotify-app?

Nu hade det här kanske varit siffror att jämföra med om app-användandet hade överstigit de generella användarsiffror som Spotify rapporterat. Men bara förra året skrev Spotify att de hade 10 miljoner användare och häromveckan vill jag minnas rapporter om två miljoner betalande användare.

Jag får helt enkelt inte TT:s och DI:s siffror att gå ihop. Och i dag, när nästan alla medier rapporterar om saken, känns det väl som en viktig sak att förstå.

Har verkligen Spotify fått två miljoner nya användare – och är det i så fall något vi kan uttolka från Facebooks app-statistik?

Uppdaterat: Nu har TT skickat ut en rättelse. Men inte på antalet användare, utan att DI räknat fel på hur mycket pengar Spotify tjänat. Väntar fortfarande på klarhet ang det övriga.

Uppdaterat2: Nu ringde TT. De menar att de måste lita på DI:s uppgifter, men håller med om att det låter konstigt. De överväger nu att dra tillbaka hela nyheten (som valsat runt i media hela morgonen). DI har ännu inte svarat på om de räknat fel på uppgifterna. Nyhetschefen hänvisar till reportern (på den för övrigt bylinelösa artikeln).

Uppdareat3: Och nu har även den bylinelösa artikelförfattaren, Stefan Lundell svarat. I kommentarsfältet skriver han att han försökte poängtera att de nya användarna kom ”via” Facebook – som i ”på” Facebook. Vilket är rätt i tanken, men blev fel i ord. Därmed kan vi konstatera att det blev fel i artikeln och att hela Sverige nu rapporterat om en miljonökning i antal användare på felaktiga grunder. Vilket jag knappast tror Spotify har något emot.

Uppdaterat4: TT drar tillbaka sitt telegram.

Uppdaterat5: @zackrisson skriver väldigt bra om hur slappa medier är när en rättelse kommer ut. Så väldigt konstigt. För DI var det här en förstasidesnyhet, men någon rättelse om statistiken kom inte.

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Erik Starck oktober 4, 2011, 10:27

    Sedan är dessutom uträkningen av hur mycket pengar det skulle ge fel. 2 miljoner * 99 * 12 blir inte ”miljarder”.

    • Andreas oktober 4, 2011, 11:10

      Vad blir det då?

    • Emanuel Karlsten oktober 4, 2011, 11:11

      Du har rätt. TT har nu skickat ut en rättelse på just det. Men inget om att datan är fel. Än.

  • Mikael Zackrisson oktober 4, 2011, 11:55

    Min tolkning är precis som din. Det enda Appdatas siffra visar är hur många som använder facebookappen för Spotify. Det är också så de själva formulerat det, se http://www.insidefacebook.com/2011/10/03/spotify-photos-profile-report-cards-page-tabs-badoo-and-more-on-this-week%E2%80%99s-top-20-growing-facebook-apps-by-mau/

    DI formulerar det också rätt diffust: ”att antalet Spotifyanvändare via Facebook har exploderat ” 
    http://di.se/Artiklar/2011/10/3/246775/Facebook-bingo-for-Spotify/

    Nu kanske det är så att ganska många Spotifyanvändare har struntat i att ansluta sitt Sp-konto till FB, och i så fall är alla nya app-användare inte så långt ifrån antalet nya Spotifyanvändare. Men det förefaller samtidigt inte helt troligt heller, eftersom ANLEDNINGEN till att folk signat upp på Spotify via Facebook borde vara att de sett sina fb-vänner använda spotifyappen. Så ganska många Spotifyanvändare borde även blivit appanvändare under de gångna 9 dagarna.

  • Stefan Lundell oktober 4, 2011, 12:31

    Tjena Emanuel,
    Det är jag som skrivit artikeln i DI (och pinsamt nog lagt till en nolla för mycket i uppskattning av det ekonomiska värdet – rättelse på nätet och kommer en i papperstidningen). Jag var dock noga med att i artikeln skriva att det var ”2,3 miljoner nya användare via facebook”, det är alltså oklart om dessa användare är helt nya eller om det är gamla användare som registrerat sig via FB. Någon vägledning från Spotify gick inte att få i frågan men i kommentarer i amerikansk branschpress tydde det på att merparten var nya. Så här i efterhand inser jag att det vore bättre att vara tydligare med osäkerheten om uttrycket tilåts;)
    /Stefan Lundell, Dagens Industri

    • Emanuel Karlsten oktober 4, 2011, 12:36

      Hallå Stefan! Tack för att du svarar. Att ”den svenska musiktjänsten fått över 2,3 miljoner nya användare via Facebook” handlar väl – rent semantiskt – om att det är den nya musiktjänsten som fått nya användare, inte appen på Facebook? Korrekt hade varit att skriva ”Den svenska musiktjänstens Facebookapp har fått över 2,3 miljoner användare”. Right?
      Förstår din intention, men jag tror vi måste konstatera att det blev fel här – redan i din artikel.

    • Anonym oktober 4, 2011, 12:39

      Varför ställde du inte frågan till Spotify varför de tvingar musiken in i kassa på ICA med sina låga ersättningar.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.