Du har kanske 15 minuter på dig att läsa DN i dag. Du har redan spenderat fem sekunder på den här texten. Hur ska du veta om den är värd mer än så?
Lösningen heter Facebook. Eller, det är egentligen bara en del av lösningen.
Ordet ”sociala medier” har lite orättvist tingats av det digitala. Som om den traditionella tidningen inte vore social. Sanningen är väl att utan tidningen vore en stor del av vårt sociala liv ganska onyanserat. Det är hos den vi hämtar kunskap till samtalen på fikarasten. Det är den som hjälper oss skapa teorier om lösningen på konflikten i Mellanöstern eller aha-upplevelser om att Mark Levengood inte är så olik oss ändå.
Problemet är tidsbristen. Du har redan spenderat 30 sekunder på den här texten. Prioriterar du rätt?
Det är här Facebook kommer till räddning och blir ett exempel på hur dina beslut allt oftare kräver en social kontext. Hade vi varit på Facebook nu hade du aldrig ens nått den här texten om inte en vän hade länkat till den från sin status. På en sekund hade du tvingats väga in personens trovärdighet, smak och din egen tid innan du beslutat om länken var värd ett klick. Ett filter har uppstått.
Man brukar tala om att internet gått igenom två faser. I dess första version liknades den vid en anslagstavla. I nästa – och nuvarande – version vid ett torg där alla får delta. Med torget kom också ett starkare mediebrus än någonsin, skapat av alla bloggar vi ska läsa, Youtubeklipp vi måste se och Maciej Zaremba-artiklar vi borde plöja.
Nu börjar en tredje version av nätet träda fram. Som anpassar sig totalt efter dig.
Enklast förklaras den av tjänster som Zite och Summify. Båda är ett slags automatiserat filter för torgbrus, styrt av dig och dina vänners preferenser. I Ipad-appen Zite lägger du till de sajter du gillar, oavsett om det är tidningar eller din systers blogg. Ovanpå det ger du tillgång till ditt Twitter- och Facebookkonto. Zite knådar ihop det och bakar ut det som en blädderbar tidning, där de artiklar som har omnämnts mest av dina vänner får högst prioritet. Dessutom lär den sig vilken typ av text du gillar och favoriserar sådana ämnen för framtiden. I Summify sker detta på ett liknande sätt, fast i mejlform. Varje morgon skickar tjänsten ett mejl till dig med de länkar som varit populärast bland dina vänner på Twitter, Facebook och dina nyhetsflöden. Uppspaltat i en för dig unik topp 10-lista får du veta vad som varit de hetaste snackisarna under dygnet som gått.
En ny värld etablerar sig, sällan utan de traditionella medierna, men med dina vänner som redaktörer för vad som är mest intressant. För företag och medier innebär det en ny uppgift om att förtjäna sin plats. Bygga och förvalta förtroende på samma sätt som en vän.
Vinnaren blir du. Som i framtiden kommer att veta i förväg om den här texten är värd fem minuter.