≡ Menu

Så får du koll på det digitala #Almedalen

Hela min söndag har gått åt till att försöka få koll. På programmet för veckan, för vad jag inte får missa – men framförallt hur jag ska se till att under veckan inte missa vad som händer, när det händer.

Det är spännande för Almedalen är en slags förkroppsling av Twitter och bloggportaler. Medan man i de flesta andra sammanhang – ofta väl underbyggt – kan avfärda Twitter och bloggportaler för att ge en ganska snäv bild av verkligheten, är det under Almedalen extremt representativt. Därför innebär total koll på det digitala Almedalen också total koll på hela Almedalen.

Här kommer därför de verktyg jag använder för att få absolut koll på vad och hur det snackas i Almedalen i år:

Bloggar:

Här finns det några klassiker, som tex Knuff.se, men bäst av de traditionella bloggportalerna den här veckan är såklart Politometern.se. Politometern har listat upp alla politska bloggar i Sverige och visar vilka bloggposter eller nyheter det länkas mest till idag. Och det är just tidsperioden som kan kännas lite trubbig. Ofta vill man veta vad som snackas och länkas till just nu, eller åtminstone de senaste 12 timmarna. För det ändamålet är utan tvekan Twinglys bloggportal bäst. Även om de inte samlar många fler än bara de politiska bloggarna, är det egentligen bara en fördel. För den här veckan är det många fler än partipolitiskt aktiva som bloggar intressant. Här kan du söka på mest länkade svenska bloggposter de senaste timmen, 12 timmarna eller 24 timmarna. Användargränssnittet är knappast vackert, men effektivt: http://www.twingly.com/search?q=&phrase=&any=&without=&blog=&link=&site=&lang=sv&tspan=24h&sort=inlinks&order=desc

 

Twitter

Under veckan är det hashtagen #almedalen som regerar, möjligtvis med visst stöd av #svpol (svensk politik). Men det är och kommer vara nästa omöjligt att följa allt som sägs. Därför kan det vara både bra och smart att hitta några nyckelpersoner under veckan. Vi kan väl fylla på en lista med sådana? Några jag spontant tänker på är politiska reportrar som @matsknutsson, @niklassvensson, @u_kristofferson, @fredriksjoshult, @pihlblad, @lenasundstrom. Men också PR-människor som @sdopping, @trendspanaren, @stinamorian, @briststakston. Politiker är såklart @federley, @goranhagglund, @ulfbjereld och bloggare är @jocke, @mymlan och @makthavare

Men skit i det där. För bäst är kollen du får från Twingly lives Almedalenkanal. Utifrån tidsperioder på 30 minuter, 2 timmar eller senaste dygnet kan du vad som är mest retweetat. Topplistorna här ger dig gärnkoll – du kan omöjligt missa något hett som passerat den twittrande delen av Almedalen genom att hålla koll på den här.

Appar

@Jocke och @Deeped har gjort en sammanställning och genomgång av alla Almedalen-appar och hur bra de är. Kolla den!

Bildbank

Det finns några fotoentusiaster under Almedalen som är helt ovärderliga. Inte bara för att de är duktiga fotografer som kontinuerligt laddar upp digitala bilder på Flickr. Utan för att de också förstår värdet i Creative Commons-licenser. Det innebär att alla deras bilder står fria för vem som helst att använda – så länge du creddar (och i vissa fall inte tjänar pengar på dem). Håll därför extra koll i veckan på framförallt Lars Lundqvist Flickrkonto, Tobias Björkegrens bildbank, Robin Danehavs konto och Johan Langes (kommer till Almedalen först på tisdag). Ett ovärderligt engagemang som möjliggör att få koll på bilder, mingel och också kunna bildsätta sina texter på ett schysst sätt.

Det var mina tips. Har du fler, har jag missat något? Kommentera eller följ mig på twitter så twittrar vi där: @emanuelkarlsten

Uppdaterat:
Pronto tipsar om sin sajt Almedalsindex, som gör kurvor om vad som skrivs om partierna i sociala medier, varje dag.

PR-konsulten @BritStakston påminner inte bara om henne själv, utan också om deras program #gma11 (som jag gästade igår). Mest spännande där tycker jag i sammanhanget är @Agaton från Twinglys dagliga genomgång över vad som sagts om Almedalen i sociala medier. Och då bara i grafer, utan i ord, vem som vart poppis osv. Bra grejer.

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Robin Danehav juli 3, 2011, 20:40

    Mycket bra! Liten rättelse bara med Creative Commons. Det är ok att tjäna pengar ( iallafall med min CC-variant) däremot måste du alltid kredda upphovsmakaren.

  • Brit Stakston juli 4, 2011, 04:34

    Man kan ha skoj om man har koll på mig också @britstakston och hashtaggen #gma11 dominerar mer än både #almedalen och #svpol i alla fall igår : )

    • Emanuel Karlsten juli 4, 2011, 13:37

      Men hjälp, gömde dig. La till i bloggposten nu! Men att #gma11 skulle dominera är jag tveksam till. Annat än sömnsöndag! Prove me wrong!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.