≡ Menu

Jag hade ingen aning om vad man ska fråga när man köper bil – så jag tog med mig Twitter

Mina föräldrar är i bilköpartagen och har surfat runt på nätet i jakt på en bra bil. Till slut hittade de en i Stockholm och de, som bor i Visby, behövde någon som var på plats och kunde avgöra om det var värt ett köp. Så då frågade de om jag kunde.

Och det kunde jag. Men jag kan inget om bilar. Och den enda jag känner i Stockholm som kan något om bilar, min kusin, kunde inte hänga med. Så jag tänkte att jag frågar Twitter: Vad ska man kolla på när man köper en bil? Jag fick massor av tips. ”Sparka på däcken”. ”Kolla när den senast är servad” ”Kolla tidigare ägare”. Jag insåg dock att jag inte skulle komma ihåg allt det där och framförallt inte veta vilka följdfrågor man skulle ställa.

Så på vägen dit insåg jag: Varför inte bambusa allt? Sända hela mitt bilhandlarmöte live till Twitter och Facebook – och få hjälp av expertisen när jag behöver den bäst.

Så jag förberedde twitterföljarna med ett promoklipp på vägen till bilhandlarn och sedan körde jag hela besöket live. Jag berättade allt för Bilhandlarn som hjälpte mig genom att ge mig tillgång till hans trådlösa nätverk. Och så satte vi igång. Här ser du mig sparka på däcken – live. Och tittarna – totalt 140 pers – hjälpte mig i chatten så att det dök upp i telefonen när jag snackade med bilhandlarn.

Livetittarna slog upp registreringsnumret i bilregistret och såg att bilen inte alls var en 2008, utan en 2007:a. Så det frågade jag bilhandlarn om. De påminde mig också om att kolla upp tidigare ägare och sufflerade om frågor kring vinterdäck och annat som var viktigt.

Sedan fick jag ta med bilen ut på en biltur som jag också livesände. Där stannade jag för att kolla hur den såg ut i dagsljus och såg flera grejer som inte var helt hundra.

Och efteråt försökte jag sammanfatta intrycket – vad som hänt:

En kul grej! Bilhandlarmötet blev betydligt roligare för mig och det kändes som jag hade hela världens expertis i ryggen som hörde allt vi sa och som hjälpte mig ställe rätt följdfrågor.

Tack så mycket, Twitter!

(PS: mina föräldrar hälsar att ni som ser i efterhand gärna få kommentera och skriva om du har några invändningar till varför skulle slå till på bilen. Och läser du det här efter fredag lunch och har invändningar – forever hold your peace. Då är bilen antagligen redan köpt)

Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll
  • Anonym september 23, 2011, 07:55

    Som Renault Megan-ägare kan jag bara säga, ingen hög kvalitet, men priset brukar ju vara bra. Det finns en anledning till att de brukar ligga högst upp i antal anmärkningar på bilprovningen. Nu blir man till och med erbjuden en fri förbesiktning för att de inte ska ligga kvar där! Men ska du ha en problemfri bil för den ohändige, välj något annat! Lycka till

  • Åsa Wallenrud september 23, 2011, 14:53

    Som biljournalist wannabe så älskade jag det här. Får jag ta med det på http://www.lillagumman.se och skriva om din resa och länka till dig?

  • Anki Karlsten september 23, 2011, 22:57

    Som information kan jag berätta att pappa Kjell gav ett bud via mail, på 68.000 på utgångspriset 78.000.  Men  av misstag hade 8:an blivit en nolla, alltså 60.000:)
    Försäljarens svar blev; Nej,tack  priset är fast.

    Kjell justerade priset till 68.000 och ingen respons.

  • Anki Karlsten september 24, 2011, 11:33

    Nu har vi fått svar att han måste ha 75.000.
    Vår respons är att vårt absoluta tak är 70.000.

    Så affären är inte klar och det är lördag lunch.

  • Anki Karlsten september 24, 2011, 18:41

    Han säljer den för 70.000 till oss!

  • Anki Karlsten september 24, 2011, 22:16

    Samtidigt blir vi nu erbjudan av några vänner som är på besök över helgen, att köpa deras  Ford focus för 75.000. En 2007, de återkommer om antal körda mil efter helgen. Det är en halvkombi och det var inte riktigt vad vi hade tänkt, känslan är att det är en ”rejälare” och mer prisvärd bil. Är känslan riktig?
    Beslutångest!

Lämna ett svar till Emanuel KarlstenAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Emanuel Karlsten

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa